ZorgKiezer

SEO geïmplementeerd in marketingstrategie

Toename van 45,85% in het aantal organische transacties ten opzichte van 2021.

Scroll

Kanaal

SEO

DR

68

Tijdlijn

2021 - 2023

Website

Groei

SEO geïmplementeerd in marketingstrategie

Al meer dan 15 jaar is ZorgKiezer de grootste onafhankelijke zorgvergelijker. Bij ZorgKiezer gelooft men dat het laten zien van verschillen tussen ziekenhuizen, tandartsen en zorgverzekeringen voor meer inzicht zorgt. Kiezen voor het beste ziekenhuis, voor de goedkoopste tandarts of voor de scherpste zorgpremie. Dat maken zij graag mogelijk. De samenwerking met ZorgKiezer heeft geresulteerd in het volledig uitdenken en uitvoeren van een strategie en jaarplan voor 2022. Waarbij zowel de content als techniek en reputatie van ZorgKiezer geoptimaliseerd is. Dit in samenwerking met externen en medewerkers van ZorgKiezer.

Uitvoering

Tijdens een langdurige samenwerking met ZorgKiezer is er op de volgende manier gewerkt:

Analyse

Door middel van SEO tools als Ahrefs, Frase.io, Google Search Console, Google Analytics, Screaming Frog en Lighthouse is er de nodige data verzameld om te zien hoe ZorgKiezer op dit moment presteert in Google. Tijdens deze analyse is er vooral bekeken waar de organische transacties zitten en wat daarin het potentieel is. Door na te gaan hoe concurrenten het op deze zoekwoorden doen en welk verschil er te overbruggen is.

Strategie

Het monitoren en rapporteren van actuele data is iets dat tijdens de analyse is gebeurd en op continue basis plaatsvindt. Dit geeft veel sturing voor de dagelijkse praktijk in Jira en Trello. Daarnaast is er een jaarplan gemaakt waarin direct al sturing is gegeven aan de grootste kansen zoals het optimaliseren van content op pagina's, de linkstructuur, andere best practices rondom technische SEO en het backlinkprofiel.

Techniek

Het technische gedeelte van deze opdracht is uitgevoerd door technische SEO specialisten op locatie. Zij zijn aan de slag gegaan met het wegwerken van de belangrijkste foutmeldingen die er binnen de verschillende SEO tools zijn. Ook is er aandacht geweest voor de XML-sitemap, URL-structuur, mobile responsiveness, SSL-certificaten, structured data, 301-redirects, robots.txt en het verbeteren van de websitesnelheid. Naast zorgkiezer.nl is er ook aandacht geweest voor het subdomein blog.zorgkiezer.nl. Door meer zichtbaarheid te genereren via Google News en Google Discover. In 2022 zijn hier de belangrijkste stappen voor gezet in samenwerking met een partij die hier volledig gespecialiseerd in is.

Content

Content schrijven is één ding. De juiste content schrijven is iets anders. Relevantie is essentieel bij een succesvolle contentstrategie. Content waarmee vergelijkers geholpen zijn en ZorgKiezer aantoont een onafhankelijk platform te zijn. Door middel van duidelijke briefings en externe tekstschrijvers is er invulling gegeven aan de contentstrategie van ZorgKiezer. Daarbij is er vooral aandacht besteed aan het optimaliseren van pagina's die het beste verkeer opleveren, de nieuwssectie die steeds ververst is en het informeren van bezoekers die bezig zijn met zorgverzekeringen vergelijken. Denk naast SEO-landingspagina's aan thema's als collectiviteitskorting, duurzaamheid en de regeling voor Oekraïense vluchtelingen.

PR

Een goede reputatie is binnen deze markt één van de belangrijkste manieren om het goed in Google te doen. Door het sterke backlinkprofiel van concurrenten is het een enorme uitdaging gebleken om dit te verbeteren. Door de pers zo goed mogelijk en veelvuldig te woord te staan is het gelukt om hier stappen in te maken. Daarnaast is er voor een linkbuilding strategie gekozen die vooral gefocust is op outreach en zijn andere websites gewezen op specifieke content en functionaliteiten van ZorgKiezer om naartoe te linken. Hierdoor zijn de zoekwoordposities van ZorgKiezer in de loop van 2022 steeds verder verbeterd.

Resultaten

Het enige dat uiteindelijk telt is het resultaat. Voor ZorgKiezer heeft deze samenwerking een verbetering in het aantal organische transacties van 45,85% opgeleverd. Dit heeft naast de verbeterde posities in Google ook te maken gehad met een sterke verbetering van de marktomstandigheden. Zo zijn er in 2022 zo'n 1,4 miljoen mensen van zorgverzekeraar gewisseld. In de afgelopen zes jaar was het aantal overstappers niet zo hoog. Ongeveer 8% van alle verzekerden heeft in 2022 voor een andere zorgverzekeraar gekozen. Terwijl het percentage overstappers normaal tussen de 6% en 7% ligt.

Breng jouw relevantie naar het hoogste niveau.

Contact opnemen