Zoekwoorden vinden met Moz

Moz heeft voor tientallen miljoenen zoekwoorden data beschikbaar. Het geeft accurate schattingen van het maandelijkse volume, waarbij rekening wordt gehouden met hoeveel organisch verkeer dit voor de eerste paar posities oplevert. De software is daarmee ideaal om veel inzichten te krijgen in opkomende trends, op welke zoektermen jouw concurrenten zich op dit moment richten, en welke jij nu en op korte termijn aan jouw SEO-strategie moet toevoegen.

Binnen Moz gebruik je de Keyword Explorer om informatie te krijgen over zoekwoorden. Je zoekt hier op basis van een primair zoekwoord, waarbij je honderden gerelateerde suggesties krijgt (inclusief zoekvolume). Of je voert een link van een pagina of website in, waarbij je inzicht krijgt in alle zoekwoorden waar deze pagina zich op dit moment op richt. Zo stel je in korte tijd hele lijsten met tientallen zoekwoorden samen, inclusief long tail-zoekwoorden, zodat nieuwe pagina’s op jouw website volledig geoptimaliseerd zijn om meer organisch verkeer aan te trekken.

Zoekwoorden vinden op basis van primaire zoekwoorden in Moz

Ga eerst naar het dashboard van Moz en klik aan de rechterkant op ‘Keyword Explorer’. Je komt nu op de algemene pagina met een zoekbalk.

Daar dien je eerst een instelling goed te zetten, zodat je de juiste resultaten krijgt. Klik in de zoekbalk op het menu naast de knop. Bij de Keyword Explorer staat de taal standaard op Engels. Deze dien je eerst naar Nederlands aan te passen. Er is helaas geen zoekveld in dit menu, dus je scrollt naar de ‘N’ en selecteert hier ‘Netherlands - nl-NL’. Dit betekent dat de Keyword Explorer nu de Nederlandse versie van Google gebruikt om zoekwoorden en hun zoekvolumes te vinden.

Laat het eerste menu in de zoekbalk staan op ‘keyword’ en klik vervolgens op het invulveld ernaast. Vul hier jouw gewenste primaire zoekwoord in, waarvan je nieuwe suggesties wilt ontvangen. Klik hierna op de blauwe knop waar ‘Analyze’ in staat.

Bekijk op de volgende pagina allereerst de algemene data over het zoekwoord dat jij hebt ingevuld. Hier staan het zoekvolume, de moeilijkheidsgraad om hier hoog in Google te komen (‘Difficulty’), het aantal Google-gebruikers dat op organische resultaten klikt (op basis van het aantal ads dat bij dit zoekwoord staat) en hoe hoog dit zoekwoord op jouw prioriteitenlijst moet staan (‘Priority’).

Al deze data gebruik je om allereerst een goede inschatting te krijgen van het algemene zoekwoord waar jij hoog in Google wilt komen. Het zal je opvallen dat er een redelijk breed aantal maandelijks zoekvolume wordt aangegeven. Dit baseert de Keyword Explorer op fluctuaties in bepaalde maanden voor dit zoekwoord.

Nu ga je naar de menubalk aan de linkerkant van de pagina, waar de link naar ‘Keyword Suggestions’ staat. Hier vind je alle suggesties die gerelateerd zijn aan het zoekwoord dat jij in de zoekbalk hebt ingevuld.

Op deze pagina staan, afhankelijk van het zoekwoord dat jij hebt gebruikt, honderden tot duizenden gerelateerde zoekwoorden. Gebruik voor het vinden van de beste zoekwoorden de menu’s die onder de zoekbalk staan. Het eerste menu biedt de mogelijkheid om aan te geven hoe breed de Keyword Explorer moet zoeken op basis van het opgegeven zoekwoord.

Hiermee filter je of Moz alleen zoekwoorden moet geven waarin jouw primaire zoekwoord staat, gerelateerde termen moet tonen waarin jouw primaire zoekwoord niet staat, termen toont die sterk gerelateerd zijn, termen die breed gerelateerd zijn of synoniemen zijn, termen die zoekresultaten hebben die lijken op die van het primaire zoekwoord, of die vragen zijn. Of je kiest voor ‘include a mix... ‘, waarbij al deze termen in één overzicht staan.

Geef vervolgens ook aan of je bepaalde zoekwoorden met elkaar wilt groeperen. Dit doe je om een beter beeld te krijgen van groepen zoekwoorden die goed bij elkaar passen. Gebruik dit filter om een beter overzicht te krijgen van de kansen die er voor jou liggen wanneer jij jouw website voor dit zoekwoord wilt optimaliseren.

Geef als laatst aan hoeveel gebruikers in Google minimaal per maand naar dit zoekwoord moeten zoeken. Dit is handig om andere primaire zoekwoorden te vinden waarvan je wilt dat deze een minimaal aantal bezoekers per maand naar de website moeten trekken.

Bekijk nu de lijst met zoekwoorden die door de Keyword Explorer als suggesties worden gegeven. Klik ieder zoekwoord aan om een overzicht van de belangrijkste data te krijgen, zoals de keyword difficulty, het percentage organische kliks in Google en hoe hoog deze zoekterm op de lijst van prioriteiten moet staan.

Download daarna de lijst met zoekwoorden om in een spreadsheet een duidelijk overzicht te krijgen. Dit maakt het gemakkelijker om te filteren op basis van zoekvolume, relevantie in vergelijking met het primaire zoekwoord, en het aantal aanvullende zoekwoorden (vaak long tail-zoekwoorden) dat binnen een groep van zoekwoorden valt.

Het CSV-bestand is binnen enkele seconden beschikbaar. Binnen de Keyword Explorer heb je de mogelijkheid voor ieder zoekwoord een aparte CSV-file te downloaden, waarbij je al deze data zelf samenstelt in een enkele spreadsheet om zo snel een overzicht te krijgen van alle interessante zoekwoorden om nieuwe pagina’s aan te maken/deze toe te voegen aan bestaande pagina’s.

Zoekwoorden vinden van concurrenten in Moz’ Keyword Explorer

Je gebruikt de Keyword Explorer ook om zoekwoorden te vinden waar concurrenten op dit moment goed scoren. De tool heeft wel een zeer groot nadeel: het is op dit moment niet mogelijk om zoekwoorden te vinden waar de website in Nederland goed scoort. Dit is alleen voor Canada, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten mogelijk. Daarom is de data die je via deze tool krijgt minder waardevol.

Klik in de balk aan de linkerkant op ‘Explore by Site’ en vul hier de domeinnaam van een concurrent in. Geef vervolgens in het menu naast de zoekbalk aan in welke taal er gezocht moet worden. Op de volgende pagina zie je een overzicht van de zoekwoorden waar deze website op dit moment hoog in Google staat.

Zoals je in dit voorbeeld ziet, is het aantal ‘Ranking Keywords’ bijzonder laag voor deze website, terwijl dit in Nederland al duizenden zoekwoorden zijn. Dit komt omdat de Keyword Explorer op dit moment niet de mogelijkheid biedt lokale Nederlandse resultaten te krijgen.

Scroll vervolgens naar beneden om een overzicht te krijgen van alle zoekwoorden waar deze website op dit moment hoog in Google staat. Neem, indien het geen Engelse website is, de zoekvolumes die aangegeven zijn niet serieus. Deze zijn niet accuraat. Vanuit deze lijst klik je direct door naar het desbetreffende zoekwoord, om zo de Nederlandse zoekvolumes te krijgen en te zien hoe lastig het is om een hoge positie bij dit zoekwoord te krijgen.