Zoekwoorden vinden met Mangools

Mangools is een fantastisch tool om veel zoekwoorden in een korte tijd te vinden. De tool heeft veel data over Nederlandse zoekwoorden en helpt om hoofd-, secundaire en long tail zoekwoorden te vinden. Hiermee optimaliseer je iedere pagina op jouw website om maximaal verkeer vanuit Google te halen. Dit doe je op basis van zoekwoorden waar jij je op dit moment al op richt, zoekwoorden waar jij je in de toekomst op wilt gaan richten, maar op ook op basis van de zoekwoorden waar jouw concurrenten nu al goed scoren. Door de relatief goedkope prijs van Mangools in vergelijking met andere SEO-tools, is het een ideale manier voor SEO’ers om snel hele lijsten met goede zoekwoorden te vinden.

Voor het zoekwoordonderzoek heb je KWFinder van Mangools nodig. Deze krachtige zoekmachine legt alle zoekwoorden bloot waar jij met jouw website hoger in Google moet komen om meer organisch verkeer - en daarmee ook meer omzet - te verkrijgen.

Zoekwoorden op basis van hoofdzoekwoorden met KWFinder

Om de beste zoekwoorden te vinden, moet je een aantal instellingen goed zetten in KWFinder. Dat begint in het zoekveld in het dashboard. Begin met het zoekwoord waar jij je op wilt richten. Pas vervolgens het land aan naar ‘The Netherlands’ om alleen Nederlandse resultaten te krijgen. Verander ook de taal naar ‘Dutch’ om eventuele veelgezochte Engelse termen in Nederland eruit te filteren.

Druk op de groene knop en wacht tot de pagina is geladen. Nu kom je op de overzichtspagina van dit zoekwoord terecht. Hier krijg je veel informatie in één oogopslag te zien. Allereerst zie je rechts aan de bovenkant de belangrijkste informatie over dit zoekwoord: hoe moeilijk het is om hier hoog in Google te komen en hoeveel mensen er gemiddeld per maand naar dit zoekwoord zoeken.

Bekijk nu alle zoekwoorden in de grote box aan de linkerkant. Dit zijn de gerelateerde zoekwoorden voor deze specifieke term. Achter ieder zoekwoord staan enkele kolommen:

  • De trend van dit zoekwoord (hoevaak er per maand naar wordt gezocht)
  • Het zoekvolume (gemiddelde zoekopdrachten per maand gezien over het laatste jaar)
  • CPC (Gemiddelde prijs per klik voor Google Ads-advertenties)
  • PPC-score (hoeveel concurrentie er is bij het adverteren in Google Ads)
  • KD (= Keyword Difficulty; hoe lastig is het om hoog in de organische zoekresultaten te komen?)

Maak altijd gebruik van de filters die KWFinder aanbiedt om de beste zoekwoorden te vinden. Filter op het maandelijkse zoekvolume, hoe moeilijk het is om op dit zoekwoord te scoren, en voeg eventueel zoekwoorden in die in de suggesties moeten voorkomen of juist uitgesloten moeten worden. Hiermee voorkom je dat je door lange lijsten met zoekwoorden moet scrollen om de beste zoekwoorden te vinden.

Klik na het filteren de zoekwoorden aan die voldoen aan jouw eigen wensen. Dit kunnen long tail zoekwoorden zijn, maar ook zoekwoorden met maandelijks duizenden zoekers. Klik na het selecteren van al deze zoekwoorden op ‘Export’ onder het zoekwoordenoverzicht. Hiermee download je direct alle data omtrent deze zoekwoorden, inclusief zoekvolume, SEO-score, klikprijs en meer.

Aan de rechterkant op het scherm zie je alle websites staan die op dit moment voor dat zoekwoord scoren. Deze informatie heb je later in dit artikel nodig om in één keer veel verschillende zoekwoorden bloot te leggen op basis van één hoofdzoekwoord.

Long tail zoekwoorden vinden met KWFinder

Blijf op dezelfde pagina en klik nu op ‘Autocomplete’, dit staat boven het overzicht van zoekwoordsuggesties. Dit zijn alle zoekwoorden die Google aangeeft als je jouw hoofdzoekwoord invult. Google voegt altijd extra informatie toe aan zoekwoorden die je in Google invult, om zo te voorspellen waar jij naar zoekt. En daar zoeken ook tientallen en soms zelfs honderden mensen per maand naar. Hiermee vind je hele lijsten met geschikte long tail zoekwoorden die jij op jouw landingspagina’s gebruikt.

KWFinder gebruikt hiervoor een slimme techniek. Het vult het hoofdzoekwoord in bij Google en voegt er eerst een ‘A’ aan toe. Hiermee krijg je 10 nieuwe suggesties met het hoofdzoekwoord plus het volgende woord dat Google aangeeft bij de letter ‘A’. Dit herhaalt de tool voor iedere letter van het alfabet, zet al deze zoekwoorden inclusief zoekvolume onder elkaar, en biedt zo gigantische lijsten aan geschikte long tail zoekwoorden. Selecteer de long tail zoekwoorden waarvan jij vindt dat deze bij jouw hoofdzoekwoord passen, exporteer wederom de lijst via ‘Export’ en voeg de long tail zoekwoorden aan de landingspagina’s op jouw website toe.

Zoekwoorden van concurrenten blootleggen met KWFinder

Ontdek alle zoekwoorden waar een concurrent op dit moment met een specifieke pagina al hoog in Google scoort door het domein in KWFinder in te vullen. Ga naar de zoekresultatenbox aan de rechterkant van de pagina. Klik vervolgens op de drie puntjes achter een van de URLs. Kies nu voor ‘Show Keywords’. De pagina zal zichzelf herladen, waarna het alle zoekwoorden waar deze pagina hoog in Google staat toont.

Het volgende overzicht biedt een lijst met alle zoekwoorden waar deze pagina in de top 100 staat. Hier vind je hoofdzoekwoorden, secundaire zoekwoorden en long tail zoekwoorden. Dit is extreem waardevol, omdat je hiermee op een rij hebt welke zoekwoorden jij zelf op de landingspagina verwerkt om nog meer organisch verkeer naar deze pagina te trekken.

Gebruik hier wederom de filters boven de box met zoekwoorden om te filteren op maandelijks zoekvolume, Keyword Difficulty en op ‘EV’ (dit staat voor het geschatte verkeer dat deze pagina per maand krijgt op basis van de positie en het zoekvolume).

Gebruik de data van ‘EV’ (Estimated Visitors) om te achterhalen hoeveel verkeer deze pagina van de concurrent ongeveer per maand voor alle zoekwoorden bij elkaar ontvangt. Op deze manier leg je bloot wat jij aan maandelijks verkeer verkrijgt als jij de pagina op jouw website nog beter optimaliseert en combineert met nog meer verschillende zoekwoorden.

Het blootleggen van de zoekwoorden waar een specifieke pagina bij voorkomt is ook direct mogelijk via het dashboard van de KWFinder. Je hoeft hier dus niet eerst een zoekwoord voor te zoeken. Klik hiervoor bij het zoekveld op het tabblad ‘Search by Domain’ (ondanks dat hier per domein wordt benoemd, is het ook mogelijk om per pagina te zoeken). Vergeet hierbij niet om de instellingen te veranderen naar ‘The Netherlands’ zodat je uitsluitend Nederlandse resultaten krijgt.