Zoekwoorden onderzoeken met SEMRush

Met SEMRush bouw je in korte tijd een lijst op met interessante zoekwoorden om jouw website te optimaliseren. Op deze manier wordt het een stuk eenvoudiger om bezoekers vanuit Google aan te trekken. Via SEMRush zijn er verschillende strategieën mogelijk die zorgen voor nieuwe zoekwoorden waar jij zelf nog niet aan hebt gedacht. Zo heeft het een ingebouwde Keyword Tool die op basis van primaire zoekwoorden nieuwe zoekwoorden zoekt.

Maar het is ook mogelijk om op basis van jouw concurrenten zoekwoorden te vinden waar zij zich al op richten. En dan is er nog de mogelijkheid om uit te zoeken op welke zoekwoorden jouw concurrenten op dit moment adverteren. Al deze strategieën dragen bij aan een beter zoekwoordenonderzoek. Dankzij de ingebouwde filters binnen SEMRush zorg je op deze manier dat je nooit de focus legt op zoekwoorden die de tijd en moeite niet waard zijn.

Zoekwoorden vinden met de Keyword Magic Tool

SEMRush heeft een tool gebouwd waarmee je op basis van een enkel zoekwoord honderden en soms duizenden extra zoekwoorden vindt. Deze lijsten met zoekwoorden zijn direct vanuit SEMRush te downloaden, zodat je hiermee in jouw eigen spreadsheets bijhoudt waar jij de komende tijd de prioriteiten stelt.

Om de Keyword Magic Tool te gebruiken, open je eerst de SEMRush dashboard.

Je ziet hier aan de linkerkant een menu. Hier klik je op “Keyword Analytics” en vervolgens op “Keyword Magic Tool”

Op deze pagina vul je een primair zoekwoord in, zoals het voorbeeld hieronder: “Online kleding kopen”. Klik vervolgens op het dropdown-menu naast de zoekbalk om dit te veranderen naar Nederland. Zo voorkom je dat je suggesties krijgt die in Nederland geen zoekvolume hebben. Daarbij houdt SEMRush rekening met Nederlandse zoekvolumes als je Nederlands instelt, wat wel zo handig is bij het analyseren van interessante zoekwoorden.

Zodra je op de groene knop klikt, gaat SEMRush aan de slag met het zoeken van gerelateerde zoekwoorden. Hierbij kijkt het naar zoekwoorden die dit exacte zoekwoord bevatten, zoekwoorden die synoniemen zijn en zoekwoorden die vaak in combinatie met dit primaire zoekwoord voorkomen.

Hieronder zie je het resultaat van de bovenstaande zoekopdracht. In slechts enkele seconden vond SEMRush bijna 400 zoekwoorden die gerelateerd zijn aan het primaire zoekwoord. En dat kan de Keyword Magic Tool uiteindelijk voor vrijwel ieder zoekwoord doen.

Het prettige aan de data die je op de volgende pagina krijgt is dat de huidige zoekvolumes direct worden weergeven. Vanuit deze pagina pas je filters toe om een lijst te krijgen aan zoekwoorden die bij jouw voorkeuren aansluiten. Let daarbij goed op de kleine blauwe grafiek achter ieder zoekwoord. Dit geeft de trend per zoekwoord aan. Hiermee voorkom je dat je op zoekwoorden focust die een afnemend aantal zoekopdrachten per maand hebben.

Nadat je eventuele filters hebt toegepast, exporteer je het bestand met de nieuwe zoekwoorden direct als spreadsheet. Dit gebruik je in jouw eigen systemen of je kiest ervoor om uiteindelijk alle zoekwoorden in één spreadsheet te zetten, waarbij je kijkt waar jij de komende tijd de focus op legt.

Zoekwoorden onderzoeken op basis van concurrenten

Een van de meest prettige mogelijkheden binnen SEMRush is de concurrentieanalyse. Hiermee leg je alle zoekwoorden bloot waar jouw concurrenten op dit moment al goed op scoren. En dat kan op meerdere niveau’s: zowel voor de volledige website als per pagina. Dit is erg handig als je zelf nieuwe pagina’s op de website gaat aanmaken of de huidige pagina’s optimaliseert om meer bezoekers via Google te trekken.

Om een concurrent te analyseren, ga je vanuit het dashboard eerst naar het menu aan de linkerkant. Hier klik je op “Domain Analytics” en daarna op “Organic Research”.

Vul op de volgende pagina een van jouw concurrenten in bij de zoekbalk. Verander in het dropdown-menu ernaast de taal naar Nederlands.

Je ziet nu een overzicht van de data omtrent jouw concurrent. In dit geval heeft deze website meer dan 4 miljoen zoekwoorden waar het verkeer op ontvangt, met een gemiddeld maandelijks verkeer van 30 miljoen. De grafiek op de pagina geeft ook duidelijk aan hoe deze website in de afgelopen jaren qua zoekverkeer is gegroeid.

Als je nu verder op de pagina omlaag gaat, zie je een knop waarmee je naar alle zoekwoorden van deze website gaat.

Je hebt nu een overzicht van alle zoekwoorden waar jouw concurrent goed op scoort. Per zoekwoord vind je ook het maandelijkse zoekvolume, waarmee je de beste zoekwoorden voor jouw website analyseert.

Er is nog een andere strategie die je hierbij toepast. Iets lager op de pagina vind je een knop waarmee je alle pagina’s van deze concurrent analyseert. Bij iedere pagina worden alle zoekwoorden weergeven waar deze pagina hoog op scoort. Met deze informatie optimaliseer je zelf in een handomdraai de pagina’s op jouw eigen website. Dit is vooral handig voor het vinden van long tail-zoekwoorden. Vaak staan concurrenten al op tientallen termen hoog in Google met één pagina. En al deze termen moet jij zelf ook op jouw nieuwe pagina gebruiken.

Zoekwoorden onderzoeken via de Google ads van concurrenten

Een laatste waardevol inzicht vanuit SEMRush is het identificeren van zoekwoorden waar de concurrent op dit moment bij adverteert. Dit betekent dat zij deze zoekwoorden waardevol genoeg vinden om er geld aan uit te geven, buiten SEO om. Dit verkeer heeft daarmee een hoge waarde voor hen, dus het is slim om binnen jouw SEO-campagnes ook deze zoekwoorden mee te nemen.

Als je teruggaat naar het overzicht met alle informatie over de concurrent dan zie je links in het menu “Advertising Research” staan. Deze pagina bereik je ook door op het aantal bezoekers vanuit advertenties te klikken in het overzicht op de pagina.

Van hieruit kom je op een nieuwe pagina terecht waar je een lijst ziet met alle zoekwoorden waar jouw concurrent op adverteert. Het is duidelijk dat deze zoekwoorden zeer winstgevend zijn. Anders zou de concurrent niet iedere maand actief budget uitgeven om hier zo hoog mogelijk op te scoren. Vanuit deze tool verzamel je weer tientallen en soms honderden extra zoekwoorden die jij op jouw website optimaliseert.