SEO Concurrentieanalyse uitvoeren met MajesticSEO

Het uitvoeren van concurrentieanalyses voor SEO is essentieel. Je moet weten wat jouw concurrenten aan het doen zijn. Hier pas jij tenslotte jouw eigen SEO-campagnes op aan, zodat jij met redelijke zekerheid voorspelt wat jouw website de komende tijd in Google aan posities wint. Veel SEO tools bieden een vorm van concurrentieanalyses aan, waaronder ook MajesticSEO.

Er zijn verschillende stappen die je onderneemt om een concurrentieanalyse uit te voeren. Per stap krijg je meer informatie over welke concurrenten er in jouw markt actief zijn, hoe goed zij het in Google doen, welke strategieën zij gebruiken voor nieuwe backlinks en welke strategieën zij op dit moment inzetten.

Directe en indirecte concurrenten vinden met MajesticSEO

Het begint allemaal bij het vinden van de concurrenten in een specifieke branche. Waarschijnlijk heb je zelf al een beeld van de grootste concurrenten in de markt. Zo niet, dan dien je eerst een zoekwoord te kiezen. Ga naar Google en voer het zoekwoord in. Pak nu de eerste 10 concurrenten die op dit zoekwoord scoren en zet deze in een spreadsheet.

Ga nu naar het MajesticSEO dashboard en klik bovenin op ‘Tools’. Klik dan op ‘Site Explorer’.

Vanuit de Site Explorer voeg je de concurrenten uit jouw spreadsheet één voor één toe. Klik bij de eerste URL op de oranje knop om de informatie van deze website op te zoeken. Zodra je de informatie van deze website ziet, verschijnt er ook een tweede menu. Dit menu bevat ‘Gerelateerde links’/’Related Sites’. Klik daar nu op.

Op deze pagina zie jij nu de grootste concurrenten van de URL die jij net hebt ingevuld. Dit is een eenvoudige manier om te begrijpen welke websites er nog meer actief zijn in jouw markt. Per website zie je alle informatie omtrent de autoriteit die zij als website hebben, hoeveel backlinks zij hebben en welke titel bepaalde pagina’s hebben.

Maak nu een lijst van de extra concurrenten die jij hebt gevonden en voeg deze toe aan een spreadsheet.

Bekijk de belangrijkste pagina’s per concurrent

Nu je een lijst hebt van concurrenten op basis van jouw concurrenten, is het tijd om iedere concurrent op zichzelf te analyseren. Dit begint bij het vinden van de belangrijkste pagina’s per concurrent. Vaak denken mensen dat de hoofdpagina de meest belangrijke pagina is. Maar de hoofdpagina scoort over het algemeen op erg weinig zoekwoorden. In plaats daarvan is het vooral geoptimaliseerd voor de naam van het bedrijf, en niet voor zoekwoorden.

Kopieer nu de eerste link uit de spreadsheet en voeg deze weer toe aan de Site Explorer, net als dat jij bij stap 1 hebt gedaan. MajesticSEO zal de website wederom analyseren. Ga nu naar het tweede menu dat zich opent en klik op ‘Pagina’s’ of ‘Pages’.

Op de volgende pagina zie jij de belangrijkste pagina’s met de meeste backlinks op deze website. Dit is een handige manier om uit te zoeken waar de concurrent zich het meest op focust. Tenslotte is de kans groot dat zij hun belangrijkste SEO-campagnes gericht hebben op de pagina’s die de meeste omzet opleveren. Daar zijn vaak ook de meeste backlinks naar toe gericht. Op deze manier wordt het voor jou duidelijk op welke zoektermen jij je voorlopig ook moet richten, of welke jij juist even links moet laten liggen omdat de concurrent hier actief mee bezig is.

De extra stap die jij hier nu moet nemen is het kopiëren van URLs van de belangrijkste pagina’s met de meeste backlinks op deze website. Voeg deze wederom toe aan een spreadsheet. Ga nu één voor één de belangrijkste pagina’s van de concurrent langs in het ‘New’ tabblad in de Site Explorer. Hier vind jij informatie over de nieuwe links die naar deze pagina zijn aangemaakt. Zo zie jij precies welke pagina’s de laatste paar maanden het belangrijkst waren voor de concurrent. Dit is waardevolle informatie, want de kans is groot dat jij deze strategieën van de concurrent wilt toevoegen aan jouw SEO-campagnes.

Bekijk de algemene SEO-strategie van jouw concurrenten

In de vorige stap leerde je hoe jij per pagina de nieuwste links vindt. Nog belangrijker is om de nieuwste links naar de website in het algemeen te vinden. Als jij weet welke links er de afgelopen maanden naar de website van een concurrent zijn aangemaakt dan is het een fluitje van een cent om deze hele strategie te kopiëren.

Noteer daarom alle links die de afgelopen maanden naar de website van de concurrent zijn aangemaakt. Je vindt deze links door de URL van de concurrent in de Fresh Index van MajesticSEO in te voeren. Zet hierbij de instellingen op ‘Root Domain’, zodat jij alle nieuwe backlinks naar alle pagina’s te zien krijgt.

Download nu de lijst met nieuwe links van alle concurrenten die in jouw spreadsheet staan. Vervolgens zet je alle backlinks van alle concurrenten in één overzicht. Per backlink bekijk jij de website, om te zien of er een manier is om zelf ook deze links te verkrijgen. Vaak is dit mogelijk doordat er sprake is van een backlink in een gastblog, op een forum, vanuit social media, of vanuit een bedrijfspagina op websites zoals de Telefoongids.

Zoals je begrijpt, is het hebben van spreadsheets met honderden backlinks richting concurrenten zeer waardevol. Met een klein beetje moeite, en eventueel wat budget, heb je in korte tijd een groot deel van de SEO-campagnes van alle concurrenten gekopieerd. En dat zal bijdragen aan betere posities voor jouw eigen website, want je combineert hiermee het backlinkprofiel van alle concurrenten. Je hebt al snel veel meer backlinks naar jouw belangrijkste pagina’s dan de nummer één concurrent.

Houd er bij deze backlinks altijd goed rekening mee dat je kijkt naar de Trust Flow, Topical Trust Flow en Citation Flow. Hoe hoger een pagina met een backlink bij deze metrics scoort, hoe groter de kans dat de concurrent hier veel budget in heeft gestoken. Tenslotte zijn backlinks vanaf domeinen met hoge scores niet goedkoop. Mochten de Trust Flow en Citation Flow erg hoog zijn, maar de Topical Trust Flow niet, dan is het vaak beter om jouw eigen tijd te investeren in backlinks met een lagere Trust Flow en Citation Flow, maar juist een hoge Topical Trust Flow. Deze links zijn veel relevanter en zullen, ondanks de lagere metrics, veel meer waarde hebben voor jouw website.