SEO Concurrenten analyseren met SEMRush

SEMRush is een uitstekende tool om een kijkje te nemen in de keuken van iedere concurrent. Doordat de SEO tool ontzettend veel data verzamelt over honderden miljoenen websites op het internet, heeft het data van vrijwel iedere website. En dus ook de websites van jouw concurrenten. Hiermee voer je eenvoudig analyses uit die helpen om kansen in de markt te ontdekken. Bovendien leggen deze analyses ook de SEO-campagnes van de concurrentie bloot, zodat jij precies weet waar de concurrenten op dit moment mee bezig zijn.

De kracht van SEMRush zit hem niet alleen in de mogelijkheden die dit op het gebied van SEO heeft. Met de tool vind je ook nieuwe strategieën van de concurrent in Google Ads, zodat jij deze data inzet om niet jouw eigen Google-advertenties maar juist jouw SEO te verbeteren.

De website-optimalisatie van concurrenten analyseren

Iedere website is continu bezig om beter in Google te scoren. Tenslotte is het een ideale manier om elke dag potentieel tienduizenden mensen te bereiken. En dan is het fijn als je exact ziet wat jouw concurrentie aan het doen is om de website verder te optimaliseren. Dat doe je bij SEMRush door middel van de Domain Analytics.

Ga hiervoor eerst naar jouw SEMRush dashboard. Daar klik je in de linkerbalk op “Domain Analytics” en vervolgens op “Overview”. Vul nu een domeinnaam van de concurrent in en stel de zoekopdracht voor Nederland in via het dropdown-menu.

Op de volgende pagina zie je alle informatie die betrekking heeft op de website-optimalisatie van de concurrent. Wat hun autoriteit in Google is, hoeveel organisch zoekverkeer zij iedere maand aantrekken, of zij Google-advertenties draaien en hoeveel backlinks zij op dit moment hebben. Wanneer jouw concurrenten actief met SEO bezig zijn dan zie je in dit overzicht al snel dat het organische verkeer toeneemt. En dat is voor jou een kans om te zien waar zij dit organische verkeer vandaan halen.

Let hierbij vooral op de grafiek in de afbeelding. Het is eenvoudig te zien dat deze website al jarenlang bezig is om de website te optimaliseren om beter in Google te scoren. Bij de grafiek van SEMRush krijg je alle informatie over Google, zodat je eventuele stijgingen van de concurrent ook kunt verbinden aan nieuwe Google-updates. Dit is handige informatie.

Het is slim om dit dashboard voor iedere concurrent te laden, waarna je door middel van de volgende strategieën gaat kijken wat de concurrentie op dit moment doet en hoe jij hun werk dupliceert.

Zoekwoorden vinden waar de concurrent laag op scoort

Het is goed om direct te zien waar de gaten in de markt op dit moment liggen. Vaak is dit bij pagina’s van concurrenten die niet goed in Google scoren. Deze leveren weinig verkeer op omdat zij niet genoeg backlinks hebben of omdat de pagina’s niet goed genoeg zijn geoptimaliseerd.

En daar profiteer jij eenvoudig van. Ga hiervoor naar de “Organisch Research”-pagina. Deze bereik je via de menubalk aan de linkerkant.

Klik op de volgende pagina op het “Positions” tabblad.

Op de volgende pagina klik je op het menu “Positions” en selecteer je “#51-100”. Hiermee laad je alle zoekwoorden van de concurrent waar zij op dit moment pas op pagina 6 of verder scoren. Dit houdt in dat zij hier dus helemaal geen goede optimalisatie voor hebben uitgevoerd.

Ga nu op de volgende pagina naar de tabel. Halverwege de tabel zie je de kolom “Search Volume” staan. Daar klik je op, zodat de resultaten gerangschikt worden van hoog zoekvolume naar laag zoekvolume.

Voeg eventueel een extra filter toe om alleen zoekwoorden te krijgen met een maximaal zoekvolume. In dit geval gebruiken we een maximaal zoekvolume van 5,000.

Van hieruit krijg je een overzicht met alle zoektermen waar de concurrentie ontzettend slecht op scoort, maar waar zij wel op willen scoren. Dit geeft al aan dat er kansen liggen bij dit zoekwoord. Download nu de spreadsheet met alle zoekwoorden die je hebt gevonden. Analyseer de zoekwoorden handmatig om uit te zoeken welke het meest interessant zijn voor jouw eigen website.

De beste zoekwoorden van de concurrent blootleggen

Nu je weet hoe je de zoekwoorden vindt waar de concurrent slecht op scoort, is het ook tijd om te bekijken bij welke zoekwoorden zij wel goed scoren. Dit is net zo interessant, want hiermee ontdek je nieuwe kansen voor jouw eigen website. Het is duidelijk dat zij veel tijd hebben gestoken in het optimaliseren van de pagina’s, dus dit zijn de meest waardevolle zoekwoorden voor hen.

Ga weer terug naar de pagina “Positions” en verwijder alle filters die je hebt toegepast. Voeg nu een filter toe met “Top 3”. Voeg daarbij een handige filter toe via de “Advanced Filters” > Exclude - Keyword - [Bedrijfsnaam]. Hiermee voorkom je dat de bedrijfsnaam van de concurrent meegenomen wordt in de zoekresultaten (de kans is namelijk klein dat jij goed op dit zoekwoord scoort als de bedrijfsnaam erin staat). Klik nu op “Apply”.

Nu zie je een pagina met alle zoekwoorden waar de concurrent hoog op scoort. Gebruik deze data om uit te zoeken welke zoekwoorden voor jouw website interessant zijn en analyseer vervolgens de pagina waar de concurrent hoog in Google staat.

Advertenties van de concurrent in Google vinden

Veel websites adverteren actief in Google. Dit helpt hen om meer bezoekers aan te trekken zonder de website voor Google te optimaliseren. En daar geven zij veel geld aan uit. De kans is dan ook groot dat zij niet zullen adverteren bij zoekwoorden die geen geld opleveren.

Met deze informatie maak jij zeer snel een lijst met de meest winstgevende zoekwoorden van jouw concurrenten. Dit zet je voor jouw eigen Google-advertenties in of je kiest er juist voor om jouw focus binnen SEO zo veel mogelijk op deze zoekwoorden te leggen. Tenslotte weet je al dat deze zoekwoorden een flinke omzet opleveren.

Ga eerst naar de overview van een concurrent. Klik nu links in de menubalk op “Advertising Research”.

Voeg nu filters toe om de meest winstgevende zoekwoorden bloot te leggen. In dit geval gebruiken we de filters “Maandelijks zoekvolume is meer dan 5,000” en “Gemiddelde klikprijs is meer dan €10”. Vul deze filters naar wens in. Klik vervolgens op “Apply”.

Nu heb je een mooie lijst aan zoekwoorden binnen jouw markt waarvan je met zekerheid weet dat deze maandelijks veel omzet opleveren.