SEMRush review

SEMRush is een krachtige SEO-tool die ook belangrijke features voor Google Adwords heeft. Dit maakt het een hybride tool voor marketeers die op alle vlakken in Google willen scoren. Binnen het pakket van SEMRush vallen onder andere tools die uitstekend zijn om veel zoekwoorden te vinden, backlinks te analyseren, technische fouten op websites te vinden en concurrenten te onderzoeken. Dit maakt het een goede suite aan tools voor iedere SEO-marketeer die efficiënt aan de slag wil met nieuwe data.

Vooral de grote hoeveelheden data maken het voor gebruikers een interessante tool. De data wordt vrijwel iedere dag geüpdatet, zodat je altijd weet wat er binnen jouw eigen markt gebeurt. Zo vind je nieuwe backlinks naar jouw eigen website, nieuwe interessante zoektermen, maar zie je ook elke dag wat jouw concurrenten op dit moment aan het doen zijn. En vooral dat laatste is zeer interessant voor zowel beginnende als ervaren SEO’ers.

Waarom kies je voor SEMRush?

Je kiest voor SEMRush wanneer je echt alle data omtrent SEO in één simpele tool wilt hebben. Via SEMRush houd jij de posities in Google van jouw website bij, zie je welke nieuwe advertenties concurrenten in Google lanceren, vind je de nieuwste trends bij zoekwoorden, en zijn er nog tientallen andere toepassingen met deze software.

De prijs is net iets hoger dan de meeste andere SEO-tools, maar daar krijg je dan ook veel interessante data voor terug. Bovendien biedt SEMRush een vrijblijvende proefperiode aan, waarbij je alvast ziet welke mogelijkheden er zijn. Pas op een later stadium voeg je een betaalmethode toe.

Houd er wel mee dat er limieten zijn wat betreft de data die jij te zien krijgt wanneer jij in de proefperiode zit.

7 use cases voor SEMRush

Van alle SEO tools heeft SEMRush op dit moment wellicht de meeste mogelijkheden. Dit is voornamelijk te danken aan het feit dat SEMRush een totaalpakket aanbiedt voor alle aspecten die met online marketing te maken hebben: SEO, SEA, social media, lead generatie en meer. Hieronder zullen we vooral de use cases voor SEO behandelen.

Vind honderden zoekwoorden via Keyword Magic Tool

Zoekwoorden zijn ontzettend belangrijk wanneer jij meer verkeer uit Google wilt. Je zoekt zoekwoorden waar jij snel hoog in Google komt. En dankzij SEMRush wordt dat erg gemakkelijk. Zo werkt de Keyword Magic Tool van SEMRush beter dan de Keyword Tool van Google, en daarmee biedt het ontzettend veel waarde voor iedere SEO’er.

Het werkt erg eenvoudig: je vult een enkel zoekwoord in en vervolgens zoekt SEMRush alle zoekwoorden die met dit primaire zoekwoord te maken hebben. In een handomdraai heb je een lijst met honderden zoekwoorden die interessant zijn voor jouw website. En soms loopt dat zelfs op tot duizenden zoekwoorden.

Deze tool is in iedere taal te gebruiken. En met bijna 20 miljard (!) verschillende zoekwoorden is het een gigantische database aan waardevolle informatie. Voor het bovenstaande zoekwoord vond SEMRush maar liefst 4,500+ gerelateerde zoektermen. Met een gemiddeld zoekvolume van 200 zijn dat maandelijks meer dan 900,000 potentiële bezoekers waar de website zich op kan richten.

Per zoekwoord geeft de Keyword Magic Tool aan hoe lastig het is om op dit zoekwoord hoog in Google te komen. Het geeft ook de trend van dit zoekwoord aan: is dit een groeiend zoekwoord of neemt het zoekvolume juist af? Zo voorkom je dat je op zoekwoorden gaat focussen die over een jaar wellicht niet meer relevant zijn. Al deze informatie wordt mooi weergeven in de omgeving van SEMRush, waarmee het in een oogopslag duidelijk is waar jij de komende tijd jouw aandacht op moet richten.

De lijsten met zoekwoorden zijn eenvoudig te filteren, zodat jij uitsluitend resultaten krijgt waar snel op gescoord kan worden. Dit biedt mogelijkheden om al binnen enkele weken een flinke stijging in het aantal bezoekers op jouw website te zien. En dat maakt werken met SEMRush ontzettend effectief, je weet veel sneller wat de prioriteit voor jouw website moet zijn.

Backlinks vinden naar jouw eigen website

Net als vrijwel iedere tool biedt SEMRush de mogelijkheid om de backlinks naar jouw website te analyseren. Dit is belangrijk wanneer jij backlinkcampagnes gebruikt om jouw Google-posities te verbeteren. Of je dit nu doet door banners op websites te kopen of door middel van gastbloggen, je wilt weten waar de links richting jouw website staan.


Met een snelle zoekopdracht vind je al ontzettend veel waardevolle informatie over een website. Zo kijkt SEMRush onder andere naar het verkeer dat je maandelijks via Google binnenkrijgt, hoeveel backlinks er richting de website zijn aangemaakt en binnen welke categorie deze websites vallen. Het is voor hoge posities in Google belangrijk dat de backlinks relevant zijn, dus informatie zoals de categorie is onmisbaar.

Zelfs de anchor-teksten van de backlinks naar een website worden in de analyse meegenomen. Dit is handig om te voorkomen dat er te veel links met dezelfde anchor-tekst worden aangemaakt. Tegenwoordig vindt Google het niet prettig als er veel links met deze tekst worden aangemaakt en de zoekmachine is dit actief aan het afstraffen. Dit kost veel potentiële bezoekers als je hier niet goed op let, dus dit is zeker een onderdeel om in de gaten te houden.

De backlinks zijn zowel over het hele domein of per pagina te analyseren. Dit maakt het eenvoudig om bepaalde pagina’s op jouw website in de gaten te houden. Door middel van de filters binnen de Backlink Audit filter je tussen alle backlinks, nieuwe backlinks en verloren backlinks. Zo heb jij altijd een duidelijk beeld van de status van jouw backlinkprofiel, iets dat iedere SEO’er altijd actief in de gaten moet houden. Per backlink zie je ook of het gaat om een DoFollow of NoFollow link, zodat je precies ziet waar de meest waardevolle backlinks vandaan komen.

Concurrentieanalyse uitvoeren voor SEO en SEA

Van jouw concurrenten leer je ontzettend veel. Vooral wanneer jij net begint met SEO of wanneer de concurrenten al veel beter in Google scoren. Zij hebben al het werk al uitgevoerd. Het enige dat jij hoeft te doen is uitzoeken wat voor hen werkt, vervolgens kopieer jij de strategie en kom jij net als hen hoog in Google te staan.

Daar heeft SEMRush dan ook belangrijke data voor, zodat dit werk stukken gemakkelijker zal zijn. In een handomdraai pluis je de hele SEO-strategie van een concurrent uit. Dit gaat zelfs zo ver dat je met één klik een lijst downloadt met de nieuwste backlinks naar de website van een concurrent.

Maar er is nog veel meer data over jouw concurrenten te verkrijgen. Denk hierbij aan gigantische lijsten met zoekwoorden waar jouw concurrent zich op dit moment op richt. Deze download je rechtstreeks vanuit SEMRush. Of je filtert de lijst eerst zodat je echt alleen de zoekwoorden downloadt die jij wilt gaan inzetten om hoger in Google te komen.

Door spreadsheets van concurrenten te downloaden, zoals backlinks en zoekwoorden, krijg je zelf gigantische lijsten met potentiële kansen om jouw website te verbeteren. En dat biedt ontzettend veel kansen om jouw organische verkeer via Google de komende maanden significant te verhogen.

De meest rendabele zoekwoorden vinden in jouw markt

Vaak zie je pas echt hoe waardevol een zoekwoord is wanneer je weet hoeveel bedrijven uitgeven om goed op dit zoekwoord te scoren. En de beste manier om dat te achterhalen is door te kijken waar zij op adverteren. Veel bedrijven investeren maandelijks veel meer geld in Google Adwords (SEA) dan aan SEO. Die data gebruik je om te zorgen dat jij met jouw website ook op deze meest waardevolle zoekwoorden te vinden bent.

SEMRush heeft alle data omtrent Google Adwords en de bedrijven die op specifieke zoektermen adverteren. Dit maakt het mogelijk om, in combinatie met de Price Per Click vanuit Google, direct te zien wat bedrijven maandelijks uitgeven om hun verkeer vanuit de zoekmachine te verhogen. Als een bedrijf iedere maand €5,000 uitgeeft om op #1 te staan in Google Ads, dan is de kans groot dat zij dit bedrag ruimschoots terugverdienen. Dus is het slim om vervolgens zelf organisch hoog in Google te komen. Tenslotte krijg jij dan €5,000 aan verkeer, maar hoef jij hier niet iedere maand geld naar Google voor over te maken.

Dit is dan ook een van de beste use cases van SEMRush. Het is vooral fijn dat je in één keer alle zoektermen ziet waar jouw concurrenten op adverteren. Door meerdere concurrenten te analyseren, krijg je zo lange lijsten met zoekwoorden waarvan jij al weet dat deze rendabel zijn en het juiste verkeer aantrekken.

Nieuwe contentideeën verkrijgen met Topic Research

Soms loop je tegen obstakels aan wanneer jij nieuwe content wilt produceren. Dankzij de Topic Research tool van SEMRush breek je eenvoudig door deze obstakels heen. Hier vind je de meest interessante content die binnen jouw markt is gepubliceerd. Zo krijg je nieuwe ideeën om zelf de beste content voor jouw markt te produceren. De Topic Research tool kijkt onder andere naar vragen die online worden gesteld, maar ook naar veel voorkomende onderwerpen die al online worden besproken.

Op deze manier blijf je content produceren die bijdraagt aan meer bezoekers. Het beantwoorden van vragen die veel online worden gesteld is al langer een uitstekende manier om meer mensen naar de website te trekken. En in plaats van dat jij je uitsluitend op zoekwoorden focust, publiceer je betere content die mensen actief aantrekt. Dat geldt niet alleen voor verkeer vanuit de zoekmachines, maar ook via social media of content die je vervolgens in jouw eigen nieuwsbrief gebruikt.

Bovendien zorg je op deze manier voor content die net iets meer kliks aantrekt in de zoekmachine. Vaak worden er nogal generieke titels bedacht voor pagina’s, waardoor het aantal bezoekers vanuit Google ook tegen zal vallen. Maar paginatitels die al vanuit de zoekmachine voor aandacht zorgen zullen uiteindelijk meer bezoekers aantrekken.

Mocht je dus een keer vastzitten en geen goede ideeën hebben om content te produceren, gebruik dan de SEMRush Topic Research Tool. Binnen een minuut heb je meerdere fantastische onderwerpen te pakken die nieuwe bezoekers naar de website zullen trekken. En dat draagt ook weer bij aan het aantal backlinks dat naar jouw website verwijst zodra deze bezoekers links richting jouw goede artikelen plaatsen.

Alle projecten en campagnes netjes bijhouden

Vaak verlies je bij SEO bepaalde aspecten uit het oog. Het is lastig om alles op een rijtje te krijgen en op deze manier gestructureerd naar hogere posities te werken. Door een beter overzicht samen te stellen, blijf je gefocust op de onderdelen die echt belangrijk zijn om meer bezoekers aan te trekken. En zo voorkom je dat je met hagel schiet wanneer je nieuwe pagina’s aanmaakt, backlinks probeert te krijgen en onderzoek doet om betere zoekwoorden te vinden.

Het is vooral prettig dat deze tool een heel scala aan data meeneemt binnen de projecten. Zo gebruik je de tool niet alleen voor planning en het bijhouden van SEO-resultaten. Alle planning voor social media en betaalde advertenties wordt ook binnen deze projecten bijgehouden. Dit is vooral handig wanneer jij voor klanten werkt of met een team marketeers aan de website moet werken. Iedereen kan op ieder moment zien wat de status is en wat de volgende taken zijn. Daarbij wordt er binnen de projecten ook aangegeven wat de resultaten van bepaalde campagnes zijn, zodat er op lange termijn gemeten kan worden welke campagnes de beste resultaten hebben opgeleverd.

Vanuit de projecten draai je binnen SEMRush ook belangrijke rapporten uit met betrekking tot SEO. Deze rapporten houden onder andere de posities in Google bij, zoals je van een Keyword Tracker gewend bent. Maar het houdt ook bij hoeveel verkeer je maandelijks krijgt vanuit de zoekmachine. Je hebt hierbij de mogelijkheid om ook de data van concurrenten mee te nemen, zodat jij hier een duidelijk overzicht van hebt. Zo spring je snel genoeg op nieuwe kansen wanneer jij ziet dat jouw concurrentie de focus heeft verlegd naar een nieuwe categorie zoekwoorden en blijf je niet achter de feiten aanlopen.

Technische SEO-inzichten krijgen voor jouw eigen website

Een belangrijk aspect voor een website die bezoekers aantrekt via Google is de technische SEO. Vaak wordt dit pas als laatst op de lijst gezet. Eerst komt het optimaliseren van de pagina’s, daarna komen de backlinks en pas aan het eind wordt de technische SEO aangepakt. Maar het is juist de technische SEO die een gigantische invloed op de posities in Google heeft. Al heb je de website geoptimaliseerd voor duizenden zoekwoorden en heb je honderden backlinks, als de site technisch niet goed in orde is dan haal je niet het maximale uit de kansen die jij hierbij hebt.

Het is mogelijk dat bepaalde redirects niet goed zijn ingesteld, dat er pagina’s in de sitemap staan die niet bereikbaar zijn of dat automatisch gegenereerde paginatitels niet goed laden. Dit zijn allemaal problemen die ertoe leiden dat jij minder verkeer uit Google haalt. En dat is zonde, want je hebt op dat moment al veel tijd gestoken in het volledig optimaliseren van de pagina’s en backlinks. Met een technische SEO-check zul je uiteindelijk veel meer verkeer krijgen.

De technische SEO-rapportage is binnen enkele minuten uitgevoerd. Hierbij wordt de volledige website gecrawld, zodat alle problemen naar voren komen. Zoals je in deze screenshot ziet, zijn dat allerlei verschillende problemen. Er wordt op verschillende vlakken per pagina getest op tientallen factoren. Uiteindelijk ontvang je een duidelijk overzicht met de huidige problemen en lees je ook direct hoe je dit probleem oplost. Vaak kost dat maar enkele muisklikken en heb je de website in een handomdraai geoptimaliseerd.

Aanmeldproces bij SEMRush

Het aanmeldproces is relatief eenvoudig. Het is handig om eerst een gratis account aan te maken. Vervolgens krijg je 10 verschillende rapporten die gratis geladen worden. Vaak heb je na 5 minuten al het limiet bereikt. Daarom is het slim om de proefperiode van 7 dagen aan te vragen.

Aanmelden voor SEMRush doe je via https://semrush.com. Klik op de hoofdpagina op “Sign up” (de groene knop in het menu rechts).

Vul hier jouw e-mailadres en het gewenste wachtwoord in. Klik vervolgens op de grote groene knop om jouw aanmelding te bevestigen.

Je komt nu in het SEMRush dashboard. Het is slim om eerst even kennis te maken met het dashboard door jouw eigen website in te vullen en een Site Audit uit te voeren. Dit doe je door jouw website in te vullen in de zoekbalk. Verander hierbij ook in het dropdown-menu het land waar jij de data van wilt laden (Nederland staat hier ook tussen).

Zoals aangegeven, is de kans groot dat je al snel de limieten van SEMRush bereikt en dat je geen extra rapporten meer mag downloaden. Daarom biedt SEMRush ook een gratis proefperiode aan van 7 dagen. Hiervoor dien jij wel jouw creditcardgegevens in te vullen. Houd er rekening mee dat jij, indien je na de proefperiode geen gebruik wilt maken van SEMRush, zelf het abonnement moet opzeggen. Anders wordt het bedrag na de eerste 7 dagen automatisch van jouw rekening afgeschreven.

Prijzen en betaalmethodes bij SEMRush

Je kiest bij SEMRush voor één van de volgende pakketten:

  • Pro voor $99,95 per maand - dit is in principe voldoende voor een SEO’er die voor zichzelf aan een eigen website werkt of voor een kleine startup met één marketingmedewerker
  • Guru voor $199,95 per maand - dit is voor agencies met meerdere SEO-klanten of voor bedrijven met grotere marketingteams waar meerdere mensen met SEO bezig zijn
  • Business voor $399,95 - dit is voor de grote bedrijven met grote SEO-teams en voor agencies met grote klanten met een e-commerce winkel.

Bij SEMRush betaal je uitsluitend met creditcard. De volgende creditcards worden geaccepteerd: