Online concurrentieanalyse via Mangools

Goede concurrentieanalyse is nodig om in te schatten hoe groot de kans is dat jij de concurrentie verslaat. Zowel beginnende als ervaren SEO’ers moeten grondige analyses uitvoeren om nieuwe inzichten te krijgen. Concurreren op specifieke zoekwoorden om hoog in Google te komen is niet altijd raadzaam indien er weinig kans is om de concurrentie te verslaan. Bij Mangools heb je alle benodigde tools in handen om deze analyses secuur uit te voeren en schat je beter de kans in dat je op specifieke zoektermen organisch verkeer krijgt.

Om een grondige SEO-analyse bij concurrenten uit te voeren, gebruik je de volgende 4 tools binnen het pakket van Mangools:

  • SERPChecker
  • LinkMiner
  • SiteProfiler
  • KWFinder

Concurrenten per zoekwoord analyseren

Begin met het onderzoeken van de verschillende websites die nu al voor gewenste zoekwoorden in Google staan. Ga naar het dashboard van Mangools en klik op ‘SERPChecker’. Hier vul je de zoekwoorden in waar jij je met de website of via specifieke landingspagina’s op wilt gaan richten.

Vul een zoekwoord in en klik vervolgens op de grote groene knop. Je komt nu op de pagina terecht waar je alle belangrijke informatie vindt over de zoekresultaten die bij dit zoekwoord in Google verschijnen. Alle informatie die hier staat is nodig om te begrijpen wie jouw concurrenten zijn en hoe zij er op dit moment voor staan.

Je ziet de eerste 10 websites die voor dit zoekresultaat in Google naar voren komen. Achter iedere pagina zijn meerdere belangrijke metrics aangegeven die invloed hebben op de kwaliteit van de website. De meest essentiële metric op deze lijst is de ‘LSP’, deze vind je direct achter de URLs van de websites. Dit is een door Mangools ontwikkelde score die aangeeft hoe sterk deze specifieke pagina voor dit zoekwoord is. In de op-twee-na laatste kolom ‘Links’ zie je hoeveel links er naar deze pagina verwijzen.

Achter iedere URL staan 3 puntjes. Klik hier per URL op om deze link direct in LinkMiner en SiteProfile te laden. Op deze manier krijg je een aanzienlijk meer data over deze specifieke pagina, welke je nodig hebt om een goed beeld van deze concurrent te krijgen.

Door de pagina in LinkMiner te laden, zie je data die je gebruikt om de kwaliteit van de backlinks in te schatten. Per link wordt aangegeven wat de waarde van de pagina is waar de backlinks op staat. Dit wordt via data van Majestic en Moz geladen. Mangools geeft wederom aan hoe dit voldoet aan hun eigen paginascore. Onder iedere backlink vind je informatie met betrekking tot de soort link (‘dofollow’ of ‘nofollow’) en de taal van deze website. Dit laatste datapunt gebruik je om in te schatten hoe legitiem de backlinks zijn (dit is belangrijk om in te schatten of de links eventueel problemen voor deze concurrent kunnen opleveren). Gebruik al deze data om nieuwe backlinks aan te maken naar jouw eigen website om zo eenzelfde linkprofiel als jouw concurrent op te bouwen.

Dan zijn er nog twee tabbladen die boven de ingevulde URL staat (de pagina waar al deze backlinks naar verwijzen). Deze twee tabbladen gebruik je om te zien waar de concurrent nieuwe links vandaan haalt, maar ook welke links zij recentelijk zijn verloren (bijvoorbeeld omdat zij niet meer voor deze links betalen). Gebruik deze informatie om betere beslissingen te maken als je zelf backlinks aanmaakt of koopt zodra je met jouw website op dit keyword gaat focussen.

Herhaal dit proces met de LinkMiner voor de eerste 10 of 20 resultaten om hiermee veel data omtrent de backlinks van de websites te krijgen. Dit is een van de beste manieren om zelf snel SEO-campagnes samen te stellen die helpen om de concurrentie op korte termijn te overstijgen.

Bekijk de waarde van concurrenten met SiteProfiler

Ga nu terug naar de SERPChecker en laad wederom het gewenste zoekwoord in het dashboard. Nu herhaal je bovenstaande strategie met de LinkMiner maar gebruik je deze keer de SiteProfiler. Door middel van de SiteProfiler krijg je waardevolle data in handen die op basis van wat er op de website zelf gebeurt helpt om boven hen uit te stijgen.

Een goed voorbeeld van deze data vind je hieronder. Je ziet dat deze website over de afgelopen 3 maanden geen nieuwe links heeft verkregen, terwijl de maand ervoor plotseling tientallen nieuwe links zijn aangemaakt. De kans is groot dat de website deze links heeft gekocht (dit betekent dat jij deze betaalde links vaak makkelijk krijgt, als je voldoende budget hebt). Download de ‘New’ backlinks van de concurrent in deze maand, bezoek de websites en neem contact op met de vraag hoeveel het kost om ook een backlinks op de website te krijgen.

Maar nog belangrijker aan deze data is dat je kunt inschatten hoe groot het budget van de concurrent is om in SEO te investeren. Met een relatief laag maandelijks budget ga je het bijvoorbeeld niet redden tegenover bovenstaande website. Neem deze strategie daarom voor de eerste 10 tot 20 zoekresultaten over om inzicht te krijgen in de SEO-campagnes die de websites de laatste maanden gelanceerd hebben om een goed overzicht te krijgen van de budgetten die deze websites hebben. Als er veel van deze groeiende websites in de top 10 staan dan is het vaak beter om op zoekwoorden te richten waar concurrenten met lagere budgetten aanwezig zijn.

Analyseren waar concurrenten nu in Google staan

Naast het analyseren van specifieke zoekresultaten, houd je ook altijd goed in de gaten op welke zoekwoorden de concurrent op dit moment al hoog in Google staat. Deze zoekwoorden kopieer je één-op-één over naar jouw eigen plan van aanpak voor de komende weken en maanden.

Open daarvoor de KWFinder binnen Mangools en klik op het tweede tabblad boven het zoekveld ‘Search by Domain’. Vul hier de link naar een domeinnaam van de concurrent in. Zorg dat je de locatie verandert naar ‘The Netherlands’ om de meest accurate resultaten te krijgen.

Nu heb je een duidelijk overzicht van alle zoekwoorden waar deze website zich op dit moment op richt. Deze strategie kopieer je ook weer voor de 10-20 eerste resultaten die op dit moment in Google voor jouw hoofdzoekwoorden verschijnen. Op deze manier krijg je een duidelijk beeld op hoeveel zoekwoorden de concurrent zich richt, of bepaalde onderwerpen met gerelateerde zoekwoorden nu een prioriteit zijn en in hoeverre zij zich ook op long tail zoekwoorden richten. Dit biedt nieuwe kansen om zelf jouw eigen SEO-campagnes verder te focussen op gaten die nu nog in de markt liggen.