Nieuwe zoekwoorden vinden met MajesticSEO

Goed zoekwoordenonderzoek staat aan de basis van een website die goed in Google wordt gevonden. Daarom is het ook een van de eerste stappen die je zet wanneer je een website start of wilt laten groeien. Over het algemeen voeren mensen nog steeds een zoekwoordenonderzoek uit in Google’s Keyword Tool. Helaas is deze methode redelijk achterhaald. De data die Google geeft is bescheiden en daardoor blijven veel zoekwoorden ongebruikt.

Bij een onderzoek naar zoekwoorden om jouw SEO te verbeteren, zoek je vooral naar zoekwoorden met voldoende zoekvolume. Vervolgens ga je ook op zoek naar long tail zoekwoorden - dit zijn zoekwoorden met extra woorden in combinatie met jouw primaire zoekwoord. Met MajesticSEO kom je een eind wanneer je een onderzoek naar zoekwoorden doet. Eerlijk is eerlijk, het is niet de beste tool voor een zoekwoordenonderzoek, maar het geeft wel een duidelijk beeld van de mogelijkheden binnen jouw markt om verkeer aan te trekken.

Zoekwoorden vinden dankzij de anchor-teksten van concurrenten

Een van de snelste manieren om te zien op welke zoekwoorden de concurrent zich richt is door de Anchor-tekst tool van Majestic te gebruiken. Hierin zie jij terug op welke zoekwoorden de concurrent het meest actief is. Vaak betekent dit dat zij hier ook de meeste omzet mee draaien - tenslotte zal het alleen dan voldoende waarde hebben om de focus erop te leggen.

Ga naar jouw Majestic Dashboard en klik vervolgens bovenin op ‘Tools’. Klik nu op de eerste optie ‘Site Explorer’.

Vul nu in de zoekbalk de URL van jouw concurrent in. Het is hier ook mogelijk om alleen een pagina in te vullen (pas dan wel even ‘Root Domain’ aan in het dropdownmenu). Klik vervolgens op de oranje knop.

Ga nu naar het tweede menu op de pagina. Klik hier op ‘Anchor’. Nu verschijnt er een pagina waar jij alle steekwoorden ziet die gebruikt worden in de backlinks naar deze website of pagina van de concurrent. Dit geeft een duidelijk weergave van zoekwoorden die zij belangrijk vinden. En deze zoekwoorden gebruik jij vervolgens als primaire zoekwoorden om meer long tail-zoektermen te vinden.

Gebruik de Keyword Checker voor nieuwe zoekwoorden

MajesticSEO heeft een ingebouwd systeem waarmee jij snel nieuwe zoekwoorden vindt. Je vult een primair keyword in. Vervolgens bekijkt de tool alle informatie die over dit zoekwoord in hun database hebben staan. Denk hierbij aan websites die dit zoekwoord in hun titel hebben. Zo verbindt MajesticSEO deze informatie aan andere woorden die in deze titels voorkomen. Dit is een snelle manier om meer zoekwoorden te vinden, want je weet al welke combinaties er op het internet worden gebruikt om meer organisch verkeer op de website te krijgen.

Het handige aan de Keyword Checker is dat je bij ieder zoekwoord ook nog eens de zoekvolumes te zien krijgt. Op deze manier weet jij direct op welke zoekwoorden jij je wel en niet hoeft te focussen. Dit voorkomt dat jij tijd besteedt aan zoekwoorden die vrijwel geen zoekvolume hebben. Deze Keyword Checker heeft betere data beschikbaar dan Google zelf, welke sinds enkele jaren niet langer de accurate gegevens vertoont wat betreft zoekvolume. Het is dus een handige manier om zo accuraat mogelijke data te krijgen.

In de Keyword Checker zijn allerlei filters gebouwd. Deze filters helpen om veel betere overzichten te creëren. Zo geef jij aan hoe vaak er iedere maand minimaal naar een bepaald zoekwoord gezocht moet worden, hoe groot de gemiddelde concurrentie op dit zoekwoord is, en zelfs hoeveel websites er op dit moment in Google op dat keyword voorkomen. Dit is handige informatie tijdens ieder stadium van een zoekwoordencampagne, vooral wanneer jij je vooral richt op zoekwoorden waar een lage concurrentie aanwezig is.

De tool maakt daarbij onderscheid tussen Exact Match en Broad Match. Bij Exact Match wordt er gekeken naar het zoekvolume naar dit specifieke zoekwoord, zoals “Slaapzak”. Dit biedt duidelijkheid bij het inschatten hoeveel verkeer je maandelijks naar jouw website trekt als jij op dit zoekwoord scoort. Bij Broad Match gaat het juist om het zoekvolume van dit specifieke keyword (“Slaapzak”) met daarbij het zoekvolume van long tail-keywords (“Slaapzakken met rits” en “Gele slaapzakken”). Dit is aanzienlijk breder dan Exact Match, waardoor jij ook ziet wat er globaal mogelijk is aan zoekvolume op een enkel zoekwoord.

Gebruik alle data van het internet voor meer zoekwoorden

MajesticSEO biedt een extra feature aan die geen enkele andere SEO tool aanbiedt: de Keyword Generator. Dit werkt ontzettend simpel: geef zelf aan welk zoekwoord of welke website jij wilt analyseren, zodat de tool alle zoekwoorden die hieraan gerelateerd zijn kan ophalen.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan een website die zich richt op videospellen. De kans is groot dat deze op dezelfde zoekwoorden als de grootste namen in de markt wil scoren. Dus vul je de namen van deze grootste websites in. Met de Keyword Generator analyseer je maximaal 4 domeinen tegelijkertijd.

Zodra je de domeinen in de Keyword Generator hebt ingevuld, gaat de tool op zoek naar alle data die het over de backlinks naar deze websites kan vinden. Per backlink wordt onder andere de URL-structuur bekeken. De tool kijkt ook naar de anchor-tekst van de backlink. Uit al deze miljoenen backlinks haalt het duizenden zoekwoorden die binnen deze markt relevant zijn. Het is een ontzettend effectieve en ook snelle manier om veel zoekwoorden op een rijtje te krijgen.

De zoekwoorden zijn met een enkele klik over te zetten naar de Keyword Checker. Hiermee vind je weer belangrijke informatie omtrent het zoekvolume en hoeveel andere websites in Google verschinen bij dit zoekwoord.

Alle data van deze zoekwoorden is vanuit MajesticSEO te exporteren. Stel op deze manier uitgebreide spreadsheets samen met zoekwoorden die jij via andere bronnen hebt verkregen. Filter de zoekwoorden op basis van zoekvolume, zodat je primaire zoekwoorden en long tail-zoekwoorden krijgt. Dit is een eenvoudige manier om de grote hoeveelheid data die MajesticSEO voor marketeers aanbiedt in te zetten. De Keyword Generator kan - afhankelijk van het MajesticSEO-pakket dat jij hebt - vrijwel oneindig worden gebruikt. Door meerdere zoekopdrachten uit te voeren, met 4 concurrenten per keer, stel je zeer snel een lijst op met de belangrijkste zoekwoorden binnen jouw markt.