Nieuwe zoekwoorden vinden met Ahrefs’ Keywords Explorer

Het vinden van nieuwe zoekwoorden is essentieel om meer organisch verkeer aan te trekken. En daar speelt de Ahrefs’ Keyword Explorer fantastisch op in. Het is een van de meest efficiënte tools om hele lijsten met zoekwoorden te vinden, welke je vervolgens combineert om de juiste landingspagina’s en content aan te maken. Bij SEO ben je afhankelijk van de primaire zoekwoorden die jij gebruikt, maar ook de secundaire en long tail zoekwoorden. Kies altijd zoekwoorden waarbij je zo snel mogelijk bovenaan komt te staan en waarvan je weet dat deze bijdragen aan een hogere omzet.

Nieuwe zoekwoorden op basis van bestaande zoekwoorden

Laten we eerst kijken naar de meest gebruikte manier om nieuwe zoekwoorden te vinden. Dat doe je door middel van de Keyword Explorer. Geef enkele zoekwoorden aan die je al kent, zodat Ahrefs deze zoekwoorden gebruikt om nieuwe zoekwoorden te vinden. Dit is een bekende strategie, die je als SEO’er al kent vanuit Google Adwords, maar de Keyword Explorer gaat veel verder dan de bekende tool van Google.

Klik op ‘Keyword Explorer’ in het hoofdmenu. Vervolgens plak je alle zoektermen die je al hebt in het invulveld. Zorg dat je een komma tussen verschillende zoekwoorden zet. Hoe meer zoekwoorden je opgeeft, hoe meer nieuwe zoekwoorden er uiteindelijk uitkomen. Houd daarbij ook rekening met het land waarbinnen je zoekt. Dat verander je onder het invulveld. Verander hierbij ‘United States’ naar ‘The Netherlands’om nieuwe Nederlandse zoekwoorden te vinden.

Nu klik je op de oranje knop met het vergrootglas. Op de volgende pagina worden de zoekvolumes van de door jou opgegeven zoekwoorden weergeven. Ahrefs gebruikt hierbij verschillende datapunten die je niet meer in Google ziet. Tenslotte geeft Google tegenwoordig erg brede zoekvolumes aan, terwijl Ahrefs het op een redelijk niveau nauwkeurig kan inschatten.

Bij ieder zoekwoord zie je de volgende drie kolommen:

  • KD (= Keyword Difficulty, oftewel: hoe moeilijk is het om op dit zoekwoord te ranken?)
  • Volume (Het zoekvolume)
  • Clicks (het aantal kliks dat pagina’s die bij dit zoekwoord voorkomen in totaal samen krijgen)

Deze data gebruik je om in te schatten hoe snel je bij een zoekwoord bovenaan kunt komen, maar ook hoeveel verkeer dit iedere maand oplevert.

Van hieruit kun je doorklikken per zoekwoord. We doen dit in het voorbeeld voor het zoekwoord ‘SEO’. Op de volgende pagina zie je ontzettend veel interessante data over het zoekwoord, waaronder het aantal mensen dat klikt op organische resultaten tegenover betaalde resultaten. Maar nog interessanter is wat er verderop op de pagina staat. Daar zie je meerdere kolommen waar je nieuwe ideeën voor jouw primaire zoekwoord vindt.

Als je op deze pagina op ‘Having the same terms’ klikt (welke je ook via de menubalk aan de linkerkant kunt bereiken), dan krijg je een lijst met maar liefst 27.000+ zoekwoorden gerelateerd aan SEO. Voor ieder zoekwoord is wederom aangegeven hoe lastig is om daar een hoge positie in Google mee te krijgen, wat het zoekvolume per maand is en hoeveel kliks je iedere maand voor dat zoekwoord kunt verwachten.

Je ziet in de tabel ook de kolom ‘Parent topic’ staan. Dit is het overlappende onderwerp waar dit specifieke zoekwoord onder valt. Op deze manier voeg je zoekwoorden samen zodat je deze op jouw website met interne links versterkt. Indien je onder een bepaald hoofdonderwerp veel long tail zoekwoorden ziet dan is het slim om al deze long tail zoekwoorden op dezelfde pagina te gebruiken. Tenslotte brengt ieder zoekwoord op deze manier nieuw organisch verkeer met zich mee zodra je hier een goede positie in Google bij hebt bemachtigt.

Herhaal dit proces voor ieder zoekwoord dat je aan het begin hebt opgegeven, om zo duizenden nieuwe zoekwoorden te vinden die jij op jouw landingspagina’s, in blogs en ook als anchortekst voor jouw externe links gebruikt.

Vind zoekwoorden voor pagina’s van concurrenten

Een ander essentieel onderdeel voor deze strategie is om uit te zoeken op welke zoekwoorden de pagina’s van de concurrentie op dit moment hoge posities hebben. Dit wordt binnen de Keyword Explorer van Ahrefs wederom erg gemakkelijk gemaakt. Je ziet binnen deze tool precies bij welke zoekwoorden deze pagina in de zoekresultaten voorkomt, op welke positie, en hoeveel kliks dit gemiddeld per maand oplevert.

Je achterhaalt deze zoekwoorden door terug te gaan naar de zoekwoordpagina, zoals ‘SEO’. Scroll je helemaal naar beneden, waarbij je het overzicht van de huidige websites die in Google voor dat zoekwoord ranken ziet. Je klikt op het kleine groene pijltje bij het eerste resultaat, waarna je op ‘Organic keywords’ klikt in het menu dat omhoog komt.

Nu zie je op de volgende pagina een overzicht van de ruim 100 zoekwoorden waar deze specifieke pagina op dit moment in Google staat.

Herhaal deze strategie voor alle 10 de websites op de eerste pagina van Google. Daarnaast pas je dit ook weer bij andere primaire zoekwoorden toe. Op deze manier krijg je een gigantische lijst met zoekwoorden gerelateerd aan ‘SEO’ waar jij je met een (landings)pagina of blog op richt. Dit is ideaal om in enkele minuten tientallen en soms honderden goede zoekwoorden te vinden.

Analyseer de zoekwoorden van meerdere concurrenten

Een laatste tool binnen de Keyword Explorer van Ahrefs is de Content Gap. Dit is een krachtige tool waarmee je alle zoekwoorden blootlegt waar jouw concurrenten nu al in Google mee scoren, maar jouw website nog niet. Als voorbeeld nemen we Coolblue, Bol, Mediamarkt als leidende websites die al wel scoren. Daarnaast pakken we Wehkamp om te zien op welke zoekwoorden zij nog niet scoren.

Op de volgende pagina krijg je een overzicht van alle zoekwoorden die relevant zijn (let erop dat Ahrefs dit automatisch laadt met ‘Verenigde Staten’ als land. Je moet dit dus nog aanpassen naar ‘The Netherlands’). Deze zoekwoorden zijn te filteren op basis van regels zoals maandelijks zoekvolume, hoe lastig het is om hier goed op te scoren (KD= Keyword Difficulty) en hoeveel woorden de concurrentie gebruikt op deze specifieke pagina. Vooral dit laatste is interessant, omdat je het liefst zoekwoorden overslaat waar je gigantisch veel content voor nodig hebt. Deze zoekwoorden zijn vaak pas op een later moment interessant omdat het lang duurt voordat je hier hoog op scoort.

Met de Content Gap ontdek je in enkele minuten welke nieuwe interessante onderwerpen jij met jouw website moet aanpakken. Dit toont Ahrefs allemaal op basis van resultaten die jouw concurrenten al hebben behaald. In deze situatie hebben we websites gepakt met duizenden zoekwoorden, maar ook in een kleinere markt is het interessant om deze analyses uit te voeren.