Backlinks zijn voor veel websites nog steeds de ruggengraat van goede posities in Google. Het is dan ook niet vreemd dat veel marketeers zich nog steeds actief richten op het verkrijgen van goede backlinks. Want met een groot aantal backlinks kom je nergens, maar met een handvol fantastische backlinks maak je al grote stappen. Majestic SEO wordt daarom vaak ingezet als basis om nieuwe backlinks te krijgen. De hoeveelheid data die de SEO tool beschikbaar stelt maakt het eenvoudig om snel nieuwe mogelijkheden te vinden.

Vind alle backlinks van jouw concurrenten in Majestic SEO
De beste manier om nieuwe kansen te vinden voor backlinks naar jouw website is door te kijken wat jouw concurrenten al hebben gedaan. Als zij op dit moment hoger staan in Google dan is de kans groot dat jij ook goede posities bereikt wanneer jij hun backlinkprofiel grotendeels dupliceert.
Dat begint bij het analyseren van de huidige backlinks die naar de website van een concurrent verwijzen. Dit doe je voor de volledige website of juist op paginaniveau, afhankelijk van de strategie die jij wilt inzetten.
Ga eerst naar het Majestic SEO dashboard. Klik vervolgens bovenin op het menu en selecteer ‘Site Explorer’
Vul nu de URL van de concurrent in (naar de hoofdpagina of naar een specifieke pagina).
Voordat je op de oranje knop drukt om te zoeken, dien je nog wel in te stellen of je naar het ‘Root Domain’ wilt of naar een specifieke pagina. Bij Root Domain wordt in dit geval de volledige website bedoeld. Hierbij krijg jij dus alle backlinks die naar de concurrent verwijzen.
Zodra je op zoeken klikt, verschijnt er een lange lijst met backlinks. Per backlink staat er ook belangrijke informatie omtrent die link.
Zo zie je niet alleen de website die naar een pagina linkt, maar ook vanaf welke pagina er een link staat. Daarbij krijgt iedere link ook nog een verdere omschrijving. Zo zie je de anchortekst die hier wordt gebruikt. De waarde van de backlink staat ook aangegeven.
Er is nog een opvallend onderdeel aan de backlinks die jij in Majestic SEO te zien krijgt. Elke backlink heeft een bepaalde Topical Trust Flow. Dit geeft aan hoeveel waarde deze link heeft binnen de branche waar deze website actief is. Zo kan een nieuwswebsite een hoge waarde hebben binnen nieuws, sport en weer, terwijl het een lage waarde heeft op entertainment.
Het is slim om deze Topical Trust Flow goed in de gaten te houden. Op deze manier krijg jij een veel beter beeld van de soort links die jouw concurrent heeft aangemaakt. Als de concurrent veel backlinks heeft van websites die niet binnen jullie branche vallen dan zal het eenvoudiger zijn om deze concurrent te verslaan met enkele goede links die van websites komen die wel in de branche actief zijn.
Zodra je een overzicht hebt van alle backlinks, zoek je naar websites die jij kunt benaderen. Soms zijn dit blogs, waar jij een eigen gastblog plaatst. Of het zijn online fora, zodat jij je daar in het gesprek kunt mengen.
Op deze manier wordt het veel gemakkelijker om snel alle kansen binnen jouw branche te zien waar jij snel links zult bemachtigen.

Krijg een overzicht van de nieuwste backlinks naar een website
Een van de belangrijkste features van Majestic SEO is de Fresh Index. Met deze index vind jij de nieuwe websites die sinds kort naar jouw website of die van een concurrent verwijzen. Dit is handig wanneer jij nu middenin een SEO-campagne zit. Tijdens een campagne houd je goed in de gaten wat de voortgang is. Vaak lopen andere SEO-tools en bijvoorbeeld Google erg achter met hun index. Doordat Majestic SEO continu websites bezoekt en links bekijkt, zie je snel het overzicht van de nieuwste links.
Ga hiervoor naar het Majestic SEO dashboard en klik vervolgens op ‘New’.
Je ziet nu een lijst met alle backlinks die recentelijk zijn gevonden. Dit betekent dat het nieuwe links zijn. Bovenaan zie jij ook een grafiek waarin jij bijhoudt hoeveel nieuwe backlinks er gemiddeld per dag bij zijn gekomen. Dit geeft een duidelijk beeld van de strategie van de concurrentie. Hier zie jij hoe actief zij op dit moment bezig zijn om nieuwe backlinks te krijgen.
Een grote uitschieter kan betekenen dat zij recentelijk een persbericht hebben uitgestuurd, een speciale actie zijn gestart of juist actief hebben geïnvesteerd in het kopen van nieuwe links naar hun website.
Klik daarbij ook altijd op het tabblad ‘Lost’ (of ‘Verloren’, als jouw Majestic SEO in het Nederlands is ingesteld). Hier zie jij alle backlinks die recentelijk zijn verdwenen. De tool heeft de backlink in het verleden wel geïndexeerd, maar ziet nu dat deze link niet meer gevonden kan worden.
Dit is belangrijke informatie om jouw backlinkprofiel gezond te houden. Als jij ziet er dat er plotseling veel links richting jouw website verdwijnen dan moet je snel stappen zetten om nieuwe links te verkrijgen. Wanneer jij dit niet doet, is de kans groot dat jouw posities in Google flink dalen.

Analyseer de backlinks naar jouw eigen website met Majestic SEO
Een laatste feature van Majestic SEO is het analyseren van jouw eigen backlinks. Als marketeer dien je altijd op de hoogte te zijn van het totale aantal backlinks naar jouw website. Zelfs als deze backlinks al jaren oud zijn (want in sommige gevallen kunnen deze websites ineens als SPAM worden gezien door Google).
Net als bij het analyseren van jouw concurrenten, ga je eerst naar de Site Explorer. Daar vul jij de naam van jouw eigen website in.
Klik nu op ‘Root Domain’ om alle backlinks naar jouw hele website te krijgen of om alleen een specifieke pagina te bekijken. Klik nu op de oranje knop om te zoeken.
Op de volgende pagina zie jij alle links die naar jouw website/pagina verwijzen. Gebruik de kolom “Topical Trust Flow” om een beter beeld te krijgen van de soort websites die naar jouw website verwijzen. Het kan zijn dat jij ontzettend veel backlinks hebt, maar dat een deel van de verwijzende websites helemaal niet binnen jouw branche zit. Wellicht komt dit omdat jij ooit een slecht extern SEO-bureau hebt ingehuurd. Met de Site Explorer vind je in een handomdraai alle informatie omtrent de backlinks naar jouw website. Dit maakt het veel eenvoudiger om actief aan jouw backlinkprofiel te werken.