Moz Review

Moz is inmiddels een van de oudste SEO-tools en heeft al die jaren vooraan gestaan bij het innoveren van deze software. Al in 2007 startte Moz met het aanbieden van unieke software voor SEO-specialisten. Ondanks dat de markt toen nog redelijk nieuw was, groeide Moz al snel uit tot de grootste naam binnen de SEO-wereld. En vandaag is dat nog steeds zo. Zowel beginnende als ervaren SEO’ers werken met de software van Moz, waarmee je eenvoudig zoekwoordenonderzoek, concurrentieanalyses en backlinkonderzoek uitvoert.

Als SEO-tool heeft Moz alles in huis om snel inzichten te krijgen in de belangrijkste zoektermen die bezoekers in Google gebruiken en hoe je bij deze termen de concurrentie verslaat. Zo is het verhogen van het dagelijks verkeer uit zoekmachines gemakkelijker en kost het je ook veel minder tijd. Daar betaal je $99/maand voor, dat verdien je al snel terug door de tijdsbesparing die Moz oplevert. Bovendien biedt Moz een gratis proefperiode van 30 dagen aan, waarin je alle handige tools binnen het systeem kunt ontdekken.

Waarom kies je voor Moz?

Als je een alles-in-een tool wilt waarmee je SEO professioneel aanpakt dan is Moz een goede keuze. De hoeveelheid data die Moz iedere maand verzamelt over websites, backlinks, zoekvolumes en alle andere data die je als SEO’er nodig hebt is gigantisch. Zo is het analysesysteem voor nieuwe backlinks van Moz een van de grootste ter wereld. Het systeem speurt iedere dag het internet af om inzicht te krijgen naar nieuwe verwijzingen richting jouw website en de websites van jouw concurrenten. Zo blijf je altijd up-to-date omtrent de laatste ontwikkelingen en mis je geen enkele nieuwe backlink.

Het vergelijken van SEO-optimalisatiescores tussen jou en jouw concurrenten is zo gebeurd. Je bekijkt hoe goed jouw concurrenten scoren aan de hand van het aantal backlinks, het aantal long tail-zoektermen waar zij op scoren en hoe goed zij hun eigen pagina’s hebben geoptimaliseerd. Daarna zet je deze data feilloos over naar een stappenplan en actielijst om de concurrentie op dit specifieke zoekwoord te verslaan.

Wat betreft zoekwoordonderzoek ben je bij Moz aan het goede adres. Allereerst houdt het systeem alle zoekvolumes van zoekwoorden goed bij en dat doet het voor meerdere talen (waaronder ook Nederlands). Dit geeft betere en meer accurate data dan Google zelf tegenwoordig vanuit hun eigen portaal geeft. Als SEO’er is het gemakkelijker om de juiste nieuwe zoekwoorden te ontdekken waar je snel op kunt scoren, en daarmee dus ook op korte termijn al nieuwe organische bezoekers mee kan binnenhalen.

Bovendien neem je Moz ook overal mee naartoe waar jij online ook heen gaat. Dankzij de browserextensie die Moz aanbiedt laden alle belangrijke SEO-metrics op iedere pagina en website. Zo krijg jij terwijl jij op de website van concurrenten zit direct een overzicht van het aantal backlinks, hoe deze pagina in Google scoort en zie je per link onder andere of het een dofollow of nofollow link is.

En met een prijs van $99/maand is dat een goed aanbod, of je nu een beginnende SEO’er bent die snel de juiste data moet verzamelen of een ervaren SEO’er die met grote spreadsheets met de meest recente data aan de slag wilt om online nieuwe kansen voor jouw website te vinden.

7 use cases voor Moz

Met de SEO-tools van Moz blijf je op de hoogte van alle belangrijke zaken omtrent jouw eigen website en die van jouw concurrenten. Het heeft tientallen verschillende use cases, waaronder:

Backlinks analyseren met Link Explorer

Het analyseren van backlinks staat aan het begin van een goed SEO-plan. Je wilt weten vanaf welke websites jouw concurrenten op dit moment backlinks hebben en of jij deze backlinks vervolgens kunt verkrijgen. De Link Explorer van Moz biedt alle inzichten omtrent backlinks richting een specifieke pagina of een website. Hiermee krijg je in één keer een lijst van alle backlinks die je filtert op basis van de soort link: dofollow, nofollow, redirects, canonical en meer. Voor iedere backlink geeft Moz een eigen waarde: de MozRank (Domain Authority en Page Authority). Deze metrics zijn door Moz bedacht op basis PageRank - iets dat Google vroeger gebruikte om scores aan pagina’s te verbinden.

Nog steeds is het backlinksysteem van Moz een van de meest accurate systemen. De data wordt regelmatig geüpdatet en de waardes die websites en links krijgen (DA en PA) zijn accuraat. Daarom worden deze metrics door een groot aantal websites overgenomen. Binnen het backlinksysteem leer je ook of er SPAM-links naar websites gaan. Daarbij analyseer je eenvoudig het ratio dofollow/nofollow links, het aantal websites met hoge scores waar links naar de pagina/website staan en welke anchorteksten er worden gebruikt om naar die pagina/website te verwijzen. Link Explorer biedt hiermee alles dat jij nodig hebt om een goede inschatting te maken hoe jij concurrenten in Google inhaalt.

Onderzoek doen naar concurrenten met On-page Grader

Het onderzoeken van concurrenten gaat verder met de On-page Grader. Je voert eerst een zoekwoord en URL in. Vervolgens berekent Moz op basis van tientallen factoren hoe goed deze pagina voor dat zoekwoord is geoptimaliseerd. Het optimaliseren van pagina’s op basis van het zoekwoord is essentieel om hoog in Google te scoren. De factoren die Moz hierin gebruikt zijn gebaseerd op eigen onderzoeken die zij onder honderden websites hebben gedaan. Deze onderzoeken toonden aan welke factoren nu echt de grootste invloed hebben op de positie van een pagina in Google bij een specifiek zoekwoord.

De On-page Grader geeft aan welke factoren jouw concurrenten op dit moment nog niet goed vervullen op de pagina. Zo spot je trends waar concurrenten nu nog steken laten vallen. Deze factoren vervul jij volgens zelf zo goed mogelijk, zodat je zeker bent dat de website beter is geoptimaliseerd dan de pagina van de concurrent. En dat doe je snel en eenvoudig voor iedere pagina op jouw website die gerelateerd is aan de meest interessante zoekwoorden. Dit haalt al het gokwerk weg; je hoeft niet te gokken wat jij nog moet optimaliseren tegenover de concurrent maar krijgt direct een actielijst met punten om zo snel mogelijk te vervullen.

Zoekwoorden vinden met Keyword Explorer

Zonder een goed overzicht van zoekwoorden waar jij je op moet richten kom je niet ver met SEO. Hoe beter je in beeld hebt bij welke zoekwoorden je snel hoog in Google kunt staan, hoe sneller je veel meer organisch verkeer aantrekt. En daar komt de Keyword Explorer van Moz goed van pas. Je vult een enkel zoekwoord in en krijgt op basis daarvan honderden andere suggesties. Bij iedere suggestie wordt direct het zoekvolume aangegeven, maar ook hoe moeilijk het is om op dat zoekwoord te scoren. Moz gaat zelfs zo ver dat ze aangeven hoeveel procent van de gebruikers op organische resultaten klikt (tegenover Adwords-advertenties). Dit hebben zij berekend op basis van hun eigen onderzoeken. Een score van 100% organisch betekent dat er op dit moment geen advertenties zichtbaar zijn bij dit zoekwoord.

De zoekvolumes bij deze zoekwoorden zijn zeer accuraat. Moz berekent dit op basis van verschillende factoren met data vanuit Google. Moz gaat hierin een stap verder, zij bieden ranges aan. Waar Google bijvoorbeeld 10,000 per maand aangeeft, kan Moz aangeven dat het ergens tussen de 7700 en 12300 per maand is, afhankelijk van de maand. Dit is een groot verschil (in dit geval 23%), waardoor je veel betere data krijgt. Moz biedt ook een metric genaamd “Priority” aan. Hoe hoger deze score, hoe meer prioriteit dit zoekwoord verdient. Zo stel je in zeer korte tijd een spreadsheet samen met zoekwoorden die op dit moment prioriteit horen te krijgen.

Via Moz gebruik je om nieuwe zoekwoorden te vinden niet alleen een eerste primair zoekwoord, maar ook een website. Hiermee kun je bij concurrenten achterhalen op welke zoekwoorden zij zich focussen, om zo ook long tail-zoekwoorden te ontdekken.

Benoemingen van jouw website bijhouden met de Fresh Web Explorer

Een serieuze SEO’er houdt in de gaten welke nieuwe verwijzingen er naar de website binnenkomen. Dit geeft een goede indicatie in hoeverre nieuwe content goed scoort bij de doelgroep. Dit houd je binnen Moz bij met de Fresh Web Explorer. Hier worden alle nieuwe links en andere benoemingen van jouw website weergeven. En dus ook die van jouw concurrenten. Je achterhaalt hiermee waar concurrenten hun nieuwste backlinks vandaan halen, waarna jij die zo snel mogelijk aan jouw eigen backlinkprofiel toevoegt.

De Fresh Web Explorer werkt snel omdat deze elke dag een update krijgt. Zo blijf je altijd op de hoogte van de laatste mentions. Binnen het systeem houd je ook bepaalde mentions bij van zoekwoorden. Zo speel je beter in op kansen waar jij in de toekomst links verkrijgt. Denk aan blogs die schrijven over een onderwerp gerelateerd aan jouw eigen website. De Fresh Web Explorer geeft jou de link naar deze blog, waarna je contact opneemt met de eigenaar van de blog om een link naar jouw website aan het artikel toe te voegen of een gastblog voor dit blog te schrijven.

Posities in Google bijhouden met de Moz Rank Checker

Om de resultaten van jouw SEO-campagnes bij te houden heb je een overzicht nodig van jouw posities in Google. Dit houd je bij Moz via de Rank Checker bij. Je vult een zoekwoord in waar jij hoog wilt scoren. Vervolgens wordt er iedere dag in Google gekeken op welke positie jouw pagina staat. Hier lees je uit welke gevolgen jouw nieuwe backlinks hebben gehad en wat het optimaliseren van pagina’s oplevert. Dit is essentieel als SEO’er omdat dit de beste manier is om te begrijpen welke onderdelen van jouw SEO-campagnes zich uitbetalen.

Bij SEO draait het om het vinden van factoren die de meeste invloed hebben op jouw posities. Je moet de concurrentie verslaan om meer organisch verkeer te verkrijgen. En hoge posities zijn de snelste weg naar meer organisch verkeer. Toch lopen veel SEO’ers tegen het probleem aan dat ze veel doen om hoger te scoren maar niet weten wat nu echt tot de hoge stijgingen in Google leidt. Dankzij de Rank Checker weet je dat voortaan wel. De Rank Checker houdt dit vanaf het moment dat jij het zoekwoord opslaat bij. Over enkele weken of maanden kijk je terug hoe jouw website zich bij een zoekwoord heeft gepositioneerd. Dit is een snelle manier om op korte en ook lange termijn de resultaten bij te houden.

Siteproblemen vinden met Moz On-Demand Crawl

Technische SEO blijft een belangrijk onderdeel om goed in Google te scoren. Als de website niet goed loopt dan hecht Google er ook minder waarde aan. Tenslotte is een slecht functionerende website vervelend voor de bezoeker, dus stuurt de zoekmachine liever geen gebruikers door naar deze websites. Deze problemen hebben een flinke impact op het organische verkeer. Je hebt geen tijd om continu te monitoren of er problemen spelen. Daar gebruik je Moz On-Demand Crawl voor. Met deze tool plan je crawls van jouw website in, welke dagelijks via e-mail toegestuurd worden.

De inzichten die je vanuit deze crawls ontvangt zijn over het algemeen positief. Er zullen tijden zijn dat de crawl aangeeft dat er problemen zijn met bepaalde technische aspecten van de website. De laadtijd is te hoog, bepaalde pagina’s zijn niet meer te bereiken of redirects werken niet meer goed. Al deze onderdelen bieden een slechte ervaring voor bezoekers, dus Google zal jou dit zwaar aanrekenen en de website lager in de zoekresultaten zetten. Door iedere keer snel door de crawl heen te gaan, de data te analyseren en eventueel probleempunten op te lossen, voorkom je dat je in de zoekresultaten wegvalt.

Lokaal beter scoren met Moz Local

Lokaal vindbaar zijn is de afgelopen jaren belangrijker dan ooit tevoren. Steeds meer mensen zoeken in Google lokaal naar restaurants, doe-het-zelf-zaken en winkels. Lokale zoekresultaten worden door een ander algoritme beoordeeld binnen Google. Door middel van Moz Local leer je aan welke factoren jij moet voldoen, zodat jij een stappenplan hebt om zo goed mogelijk jouw online zichtbaarheid te optimaliseren. Lokale SEO kan tientallen en soms honderden nieuwe klanten per week binnentrekken. Het belang van bovenaan staan is dan ook groot, zowel in de zoekmachine zelf als in bijvoorbeeld Google Maps.

De tool kijkt naar de online platforms die consumenten dagelijks gebruiken om lokaal nieuwe winkels te vinden. Denk hierbij aan Google, maar ook Facebook en ruim 10 andere platforms. Per platform wordt gekeken of de informatie op dit moment op dat platform aanwezig is, in hoeverre de informatie klopt en wat je hieraan kunt verbeteren. Dit is vooral handig voor marketingbureaus die met klanten werken die lokaal meer klanten willen aantrekken. Je draait snel een PDF uit waarin al deze data is opgenomen waarmee je een stappenplan creëert om de klant beter op de kaart te zetten.

Aanmeldproces bij Moz

Ga eerst naar de website van Moz om een nieuw account aan te maken. Dat doe je direct via https://moz.com.

Daar klik je op de grote gele knop om naar het aanmeldproces te gaan. Via dit aanmeldproces krijg je eerst 30 dagen toegang tot Moz zonder dat jij hiervoor hoeft te betalen. Zo ontdek je alle tools die binnen Moz vallen.

Op de volgende pagina vul je alle informatie over jouw bedrijf toe. Dit gaat ook om het adres. Moz zal jou geen fysieke post sturen, maar dient wel accurate adresgegevens te hanteren om te berekenen of er Amerikaanse BTW over berekend moet worden (je betaalt bij Moz geen BTW als Nederlandse partij).

Scroll nu naar beneden. Daar zie je een veld staan waar jij jouw creditcardgegevens invult. Moz zal geen kosten berekenen over de eerste 30 dagen dat jij de tool gebruikt. Bovendien geven zij ook netjes 7 dagen voordat de proefperiode eindigt aan dat deze bijna eindigt. Ze zullen dus niet zomaar stilletjes het betaalde pakket aanzetten, je hebt altijd voldoende tijd om te annuleren.

Klik onderaan de pagina aan dat je akkoord gaat met de voorwaarden. Klik daarna op de knop om jouw account aan te maken. Je wordt nu doorverwezen naar het interne systeem van Moz, waar jij direct toegang hebt tot alle tools om jouw SEO-prestaties naar het volgende niveau te tillen.

Prijs + Betaalmethodes bij Moz

Bij Moz betaal je $99/maand voor het kleinste pakket. Hiermee krijg je maandelijks onder andere 5,000 zoekopdrachten om nieuwe zoekwoorden te vinden, 20,000 zoekopdrachten om backlinks van een pagina te vinden, toegang tot de Fresh Web Explorer, en nog veel meer. Voor de beginnende en al wat ervaren SEO’er is dit kleinste pakket echt ruim voldoende om het maximale uit Moz te halen. Al deze data is bovendien rechtstreeks vanuit Moz om te zetten naar spreadsheets of PDF-bestanden (en daar betaal je niet extra voor).

De ervaren SEO’er begint bij het grotere ‘Medium’ pakket. Hiermee verhoog je de limieten aanzienlijk en heb je zonder limieten vrij spel bij het onderzoeken van zoekwoorden.

Betalen voor een pakket bij Moz verloopt via creditcard. Moz accepteert de volgende soorten creditcards