Mangools review

Met Mangools heb je als SEO’er alle belangrijke inzichten voor jouw markt op een rijtje, allemaal vanuit een enkel dashboard. Dankzij de tools van Mangools ben je niet continu over en weer aan het zoeken naar data. Je houdt posities in Google bij, vindt de backlinks naar jouw website en die van jouw concurrenten, en vindt nieuwe zoekwoorden waar jij je met jouw website op richt.

Hiermee is Mangools grotendeels gelijk aan veel andere SEO-tools die nu binnen de markt beschikbaar zijn. Maar vooral de prijs van Mangools is interessant voor SEO’ers. Deze ligt aanzienlijk lager in vergelijking met tools die al jarenlang succesvol zijn gebleken. Daarbij is de beschikbare Nederlandse data ontzettend uitgebreid, maar kun je ook veel data voor andere landen vinden. En daarmee is Mangools een ideale oplossing voor SEO’ers die serieus bezig zijn om hun website hoger in Google te krijgen.

Waarom kies je voor Mangools?

Als SEO’er weet je hoe groot het belang van data is en waarom dit jouw SEO-campagnes maakt of breekt. Zonder een goed plan werk je niet actief naar betere posities in Google. Je moet weten wat jouw concurrenten aan het doen zijn en hoe jij daar zo goed mogelijk op inspeelt. Bij de zoekwoorden waar jij je op gaat richten moet je weten hoe lastig het zal zijn om daar hoog in Google te komen. Wat is er bijvoorbeeld nodig om de pagina zo goed mogelijk te optimaliseren en in te spelen op de factoren die Google hanteert in hun zoekresultaten?

Deze onderdelen vallen allemaal onder de verschillende tools van Mangools. Door middel van de KWFinder vind je de beste zoekwoorden om je op te richten, de SERPChecker geeft data over huidige websites bij deze zoekwoorden, de LinkMiner geeft alle inzichten met betrekking tot backlinks van jouw website en die van concurrenten, de SiteProfiler geeft per website en pagina aan hoe goed deze zijn geoptimaliseerd, en met de SERPWatcher houd je nauwkeurig bij waar jouw website voor gewenste zoekwoorden in de zoekresultaten staat.

Met Mangools heb je een volledige suite aan tools die iedere SEO’er in zijn software-arsenaal dient te hebben. Het opzetten en uitvoeren van SEO-campagnes is allang geen nattevingerwerk meer. Je moet serieus onderzoek doen naar de kansen die op dit moment voor het grijpen liggen. Als de concurrent er nu al is, moet jij daar binnen enkele maanden ook zijn. En dat kan alleen als je up-to-date data hebt die deze kansen als geen ander voor jou blootlegt.

De prijs is vooral aantrekkelijk bij Mangools, want het standaardpakket begint bij slechts €45/maand. Dit is een groot verschil met de abonnementen bij soortgelijke tools, die pas vanaf $99/maand beginnen. Daarom is Mangools ook vooral voor de beginnende SEO’er een ideale tool, terwijl de ervaren SEO’er hier ook goed mee overweg kan.

Bovendien biedt Mangools een gratis proefperiode van 10 dagen aan voor iedere nieuwe gebruiker. Daar vallen alle tools binnen Mangools onder, zodat je alle features van de software kunt gebruiken. Het limiet bij de gratis proefperiode ligt lager dan bij het standaardpakket, maar hier heb je voldoende aan om de basis van de tool te testen en alvast wat SEO-inzichten van de markt te krijgen.

[row_separator separator=”clouds3″ color1=”#95a5a6″ color2=”#bdc3c7″]

7 use cases voor Mangools

Met 5 verschillende tools heeft Mangools ontzettend veel use cases waar je als SEO’er op inspeelt. Hierbij geeft de data van deze tools je een voorsprong op jouw concurrentie.

De beste zoekwoorden vinden in KWFinder

Zoekwoorden staan centraal in de SEO-strategie. Door op de juiste zoekwoorden zichtbaar te zijn, is de kans groter dat zoekers in Google jouw website bezoeken. Combineer hoofdzoekwoorden met secundaire zoektermen en long tail-zoekwoorden om zo veel mogelijk traffic naar jouw website te krijgen. Binnen KWFinder kun je honderden en soms zelfs duizenden zoekwoorden vinden die jij op jouw website moet gebruiken. En doe je op verschillende manieren.

Bij KWFinder vul je een enkel zoekwoord in, waarna de tool direct een lijst geeft met allerlei interessante aanvullende zoekwoorden die met dit zoekwoord te maken hebben. Per zoekwoord zie je de keyword difficulty (hoe moeilijk het is om hoog in Google te komen bij dit zoekwoord), het maandelijkse zoekvolume en de gemiddelde klikprijs die adverteerders betalen om bij dit zoekwoord zichtbaar te zijn. Al deze data is essentieel om de beste zoekwoorden te kiezen. Is de site nieuw? Dan ga je vaak eerst voor zoekwoorden met een laag zoekvolume. Bij oudere websites zul je, omdat je al redelijk in Google op andere termen scoort, focussen op zoekwoorden met hoge zoekvolumes.

Je legt binnen KWFinder ook alle zoekwoorden bloot waar jouw concurrenten nu al op scoren en waar zij organisch verkeer mee binnenhalen. Deze data combineer je met de succesfactoren waardoor jouw concurrent hoog in Google staat, waarbij je deze strategie 1-op-1 overneemt om net als de concurrent hoog te scoren.

Concurrentie analyseren met SiteProfiler

Het inzicht in belangrijke metrics van websites is essentieel om te analyseren waar jouw website zich de komende tijd op richt. Concurrentieanalyses staan daarbij aan de basis. Hoe beter jij begrijpt hoe goed de concurrenten het in Google doen op basis van zoekwoorden, landingspagina’s, organisch verkeer en backlinks, hoe beter jij begrijpt welke concurrenten je wel en niet zult verslaan. Met SiteProfiler vind je deze belangrijke metrics, waarbij je de data direct downloadt om met jouw eigen website te vergelijken.

Bij iedere website die je met SiteProfiler bekijkt ontvang je overzichten van alle backlinks die zij hebben, maar ook welke pagina’s de meeste social media shares hebben. Deze inzichten gebruik je om nieuwe content op jouw eigen website beter toe te spitsen op wat er nu al binnen de doelgroep scoort. De soorten backlinks naar de website worden opgedeeld in het percentage ‘dofollow’ tegenover ‘nofollow’, maar ook de soort link staat erbij. Je ziet direct of het vooral links in afbeeldingen zijn, redirects vanaf andere websites, iFrames die ergens worden geladen, of normale hyperlinks met een anchortekst. Data zoals dit maakt jouw leven gemakkelijker, want je weet hoe hoog de kwaliteit van de backlinks van concurrenten is.

Backlinks analyseren met LinkMiner

Backlinks zijn van grote invloed op de posities die websites in Google hebben. Hoe meer verwijzingen van websites met een goede autoriteit, hoe groter de kans dat Google de website voor een specifiek zoekwoord hoog op de pagina zet. De backlinkdata van LinkMiner geeft aan waar de backlinks naar jouw concurrenten vandaan komen. Zo heb je een lijst van websites waar jij zelf ook links kunt scoren. De data is zowel voor het hele domein te verkrijgen als voor een specifieke pagina. Dit laatste is handig om in te schatten hoe groot de kans op succes is wanneer jij je op dit zoekwoord richt.

Het analyseren van de eigen backlinks is daarbij net zo belangrijk. Je wilt weten welke websites naar jou verwijzen. Dit kun je filteren op basis van anchortekst, zodat je websites met een backlink naar jouw website later gaat benaderen om de anchortekst aan te passen of er juist één toe te voegen. Dit helpt weer verder met het verbeteren van de posities in Google.

De LinkMiner analyseert backlinks die Google als spam ziet. Spam-links zijn vandaag de dag een groot probleem en zorgen dat jouw website lager in Google staat. Je downloadt lijsten met Spam-links vanuit LinkMiner en importeert deze in Google Search Console om aan Google aan te geven dat deze links niet langer meegenomen worden.

Posities bijhouden met SERPWatcher

Vrijwel iedere SEO’er heeft wel een tool waarmee de posities in Google worden bijgehouden. Met SERPWatcher is dat allemaal nu net wat gemakkelijker. Dat komt onder andere doordat je onderscheid maakt tussen posities in Google op desktops en op mobiele apparaten. Vrijwel geen andere SEO-tool biedt dit gemak op deze schaal aan. Upload een bestand met alle zoekwoorden vanaf jouw computer, plak deze in het invulveld van SERPWatcher of laadt de zoekwoorden direct vanuit KWFinder. Vervolgens wordt alle data dagelijks herladen, zodat je een goed inzicht hebt in de progressie in Google.

Houd altijd posities van jouw website in Google bij. Dit is de beste manier om inzicht te krijgen in de waarde die recentelijke SEO-campagnes hebben opgeleverd. Je ziet wat nieuwe backlinks aan stijgingen opleveren, hoe het optimaliseren van pagina’s bijdraagt aan de groei van organisch verkeer en hoe het richten op nieuwe zoekwoorden meer bezoekers aantrekt. Doordat het vanuit Google Analytics lastig is om te weten waar organisch verkeer nu echt vandaan komt, is het bijhouden van Google-posities essentieel om toch de resultaten van campagnes in te zien.

Strategieën kopiëren met SERPChecker

Op basis van de strategieën van jouw concurrenten werk jij jouw website omhoog in Google. Jouw concurrenten hebben al veel werk voor jou gedaan, waarbij zij veel tijd en geld hebben geïnvesteerd om uit te zoeken hoe zij zo veel mogelijk bezoekers vanuit Google naar hun website zullen krijgen. Deze informatie is direct van hen over te nemen, zodat jij voor jouw website altijd de beste metatitel, -omschrijving en aanvullende informatie zoals breadcrumbs en sitelinks instelt.

Met de SERPChecker krijg je een overzicht van de 10 pagina’s die op dit moment het hoogst ranken voor jouw zoekwoorden. Per pagina krijg je belangrijke metrics zoals:

  • Link Profile Strength (de sterke van de backlinks naar dit domein)
  • Domain Authority (vanuit Moz)
  • Page Authority (vanuit Moz)
  • Citation Flow (vanuit Majestic)
  • Trust Flow (vanuit Majestic)
  • Aantal backlinks
  • Alexa Rank

Je analyseert of de websites gebruik maken van breadcrumbs en sitelinks - en welke opbouw zij hiervoor gebruiken. Dit neem je eenvoudig over voor de metadata van jouw eigen pagina om op datzelfde zoekwoord te richten. Al deze data is in een handomdraai vanuit SERPChecker verkrijgbaar. Je ziet daarbij snapshots van dit Google-zoekresultaat, waarbij je analyseert of er andere elementen, zoals Google Images, video’s of featured snippets op de pagina aanwezig zijn.

Een handige feature van de SERPChecker is het onderscheid op basis van device. Je laadt de zoekresultaten zowel in het perspectief van een desktop als mobiele apparaten.

Nieuwe backlinks verkrijgen met LinkMiner

Een extreem handige feature bij de LinkMiner is de mogelijkheid om de nieuwste backlinks van jouw concurrenten in één overzicht te krijgen. Hiermee analyseer je welke websites de laatste tijd naar jouw concurrenten hebben gelinkt. Vervolgens neem je contact op met deze websites om te kijken hoe jij hen kunt overhalen om ook naar jouw website te verwijzen. Met 10 verschillende filters geef je aan waar deze nieuwe links aan moeten voldoen. Dat het bijvoorbeeld ‘dofollow’ links moeten zijn, vanaf domeinen met een minimale domeinscore en eventueel een specifieke anchortekst. Deze data zet je rechtstreeks om naar spreadsheets met websites waar jij contact mee opneemt.

Daarbij gebruik je LinkMiner om uit te zoeken of er recentelijk backlinks richting jouw website zijn verdwenen. Klik op ‘Lost’ boven het zoekveld waar je het zoekwoord invult. Daar staan alle verwijzingen van andere websites naar jouw website die zijn verwijderd. Controleer van hieruit of deze websites nog steeds live staan en neem contact op met de website als je de link weer wilt laten aanmaken. Dit is laaghangend fruit in de SEO-wereld maar slechts een klein deel van de SEO’ers is hier actief mee bezig.

Long tail zoekwoorden analyseren met KWFinder

Richten op zoekwoorden met een hoog zoekvolume is slim maar levert pas op lange termijn goede resultaten op. Daarom zijn long tail zoekwoorden altijd onderdeel van een goede SEO-strategie. Met KWFinder van Mangools vind je deze zoekwoorden relatief snel en staat er direct bij hoeveel mensen er via Google maandelijks naar dit zoekwoord zoeken. Bij iedere zoekopdracht in Google vult de zoekmachine aan het eind van het woord alvast enkele aanvullende woorden toe; dit heet ‘Autocomplete’. Bij KWFinder zitten deze zoekopdrachten al in de tool. Met een druk op de knop vind je honderden aanvullende long tail zoekwoorden die jij op je pagina’s gebruikt om meer verkeer vanuit Google te krijgen.

Per long tail zoekwoord zie je het maandelijkse volume van de afgelopen 6 jaar, zodat je inschat of dit nog steeds een trend is. Deze maandelijkse zoekvolumes gebruik je ook om te analyseren wanneer je in het jaar het meeste verkeer vanuit dit zoekwoord krijgt.

Breng filters aan in het overzicht van zoekwoorden via de ‘Filter’ knop. Geef daarin aan wat het minimale zoekvolume per maand moet zijn, welke hoofdzoekwoorden de long tail zoekwoorden moeten bevatten, en hoe moeilijk het volgens de KWFinder is om hier een goede positie bij te krijgen (Keyword Difficulty). Zo draai je lange lijsten met interessante zoekwoorden uit die jij op pagina’s gebruikt waar jij nu een hoofdzoekwoord of secundair zoekwoord als focus hebt.

[row_separator separator=”grass-bend” color1=”#bfbfbf” color2=”#f8f8f8″]

Aanmeldproces bij Mangools

Aanmelden bij Mangools (en daarmee KWFinder, SERPChecker, SERPWatcher, SiteProfiler en LinkMiner) doe je binnen een minuut. Meld je eerst aan voor de proefperiode van 10 dagen. Hier hoef je geen creditcard voor op te geven.

Ga naar de hoofdpagina van Mangools en klik rechtsboven op ‘Start your 10 day FREE TRIAL’.

Vul op de volgende pagina jouw gegevens in. Zorg dat dit een bestaand e-mailadres is waar jij toegang tot hebt, want je moet dit e-mailadres verifiëren om het account aan te maken.

Ga nu naar jouw e-mailinbox en wacht tot je de e-mail van Mangools binnenkrijgt:

Zodra je op ‘Confirm my account’ hebt geklikt, kom je op de welkomspagina van Mangools terecht. Van hieruit klik je direct door naar het algemene dashboard van de tool waar je belangrijke informatie over jouw proefperiode kunt vinden.

Let op: zodra je een nieuw account aanmaakt, krijg je een pop-up dat je het komende uur gebruik kunt maken van een speciale deal waarbij je geld bespaart op de tools van Mangools. Dit is een redelijke besparing, maar als je onzeker bent of Mangools de ideale tool is dan is het beter om nog wat langer te wachten.

Vanuit het dashboard zie je welke limieten je op dit moment hebt binnen de verschillende tools van Mangools. Binnen de proefperiode ben je erg gelimiteerd, maar tot die tijd heb je voldoende limieten om te ervaren hoe de tools werken en alvast wat interessante data te laden.

Prijs + Betaalmethodes bij Mangools

Een van de belangrijke factoren bij het kiezen van een goede SEO-tool is de maandelijkse prijs. Over het algemeen betaal je voor deze tools minimaal $99/maand. Bij Mangools betaal je €49 per maand voor het kleinste pakket. Dat is dus al een redelijke besparing. De limieten voor dit pakket liggen lager in vergelijking met andere tools, maar voor de beginnende SEO’er is dit een goede prijs. Je krijgt het volgende:

  • 200 zoekwoorden tracken in SERPChecker
  • 100 zoekwoorden per dag opzoeken in SERPWatcher
  • 200 suggesties per zoekwoord in KWFinder
  • 2,000 backlinks opzoeken in LinkMiner
  • 20 websites per dag opzoeken in SiteProfile

Het volgende pakket, beschikbaar voor €69 per maand, verhoogt het limiet op ieder onderdeel met een factor van 2,5-3,5. Je deelt dit account ook met twee andere gebruikers binnen jouw team.

Voor het gebruik van Mangools’ tools kun je betalen met:

  • Bekende creditcards zoals Visa, Mastercard en American Express
  • Paypal
  • Bankoverschrijving
  • Of, (zoals Mangools zegt: als je echt cool bent) betaal je met Bitcoin