MajesticSEO Review

MajesticSEO is een van de beste SEO tools die op dit moment beschikbaar is. Veel SEO’ers gebruiken al verschillende tools om bijvoorbeeld posities in Google bij te houden, backlinks te vinden en de concurrentie te analyseren. Bij MajesticSEO vallen al deze tools onder één pakket, waardoor je kosten bespaart en ook nog eens veel gemakkelijker data met elkaar combineert.

Het prettige aan MajesticSEO is dat het helemaal in het Nederlands ingesteld kan worden. Dit maakt het een stuk gemakkelijker in gebruik vergeleken met andere SEO tools. Daardoor zie je ook dat een significant deel van de Nederlandse SEO’ers Majestic verkiest boven aparte SEO-tools.

Waarom kies je voor MajesticSEO?

Als je actief aan de slag wilt met het verbeteren van jouw posities in Google, en op deze manier meer bezoekers wilt aantrekken, dan is MajesticSEO een uitstekende keuze. En, als je moeite hebt met alle Engelse taal in andere SEO-tools, dan zul je bij MajesticSEO ook veel gemakkelijker met alle mogelijkheden werken. De prijs van MajesticSEO is bovendien zeer competitief, want deze ligt stukken lager bij het Lite-pakket in vergelijking met andere aanbieders. Een klein nadeel aan MajesticSEO is dat het helaas geen gratis proefperiode aanbiedt. Dat maakt het niet mogelijk om het uit te proberen zonder ergens aan vast te zitten.

7 use cases voor MajesticSEO

Net als andere SEO-tools, heeft MajesticSEO een groot aanbod aan handige tools die helpen om alles qua SEO te onderzoeken binnen jouw markt. Dat geldt niet alleen voor jouw website, maar ook voor het vinden van nieuwe zoekwoorden en het in de gaten houden van jouw concurrentie. Hieronder vind je de belangrijkste use cases voor MajesticSEO.

Belangrijke data vinden van websites in jouw markt met Site Explorer

Vrijwel iedere SEO-tool heeft een Site Explorer, zo ook Majestic. Hiermee krijg je waardevolle data van een website, zoals de waarde die zij in Google hebben. Bij Majestic krijg je inzicht in het aantal links dat naar deze website verwijst, waarmee je een schatting maakt hoe goed dit domein scoort. Uiteraard kijk je ook naar de soort backlinks, daar is een aparte pagina voor.

Bij MajesticSEO worden twee primaire soorten data bijgehouden per website: de Trust Flow en de Citation Flow. Dit is vergelijkbaar met de Page Authority en Domain Authority die Moz aanhoudt (of de PageRank die Google jaren geleden gebruikte).

De Trust Flow is het vertrouwen van de links die naar een website of pagina verwijzen. Links vanaf SPAM-websites zorgen voor een lage Trust Flow. Links vanaf websites met een hoge autoriteit, zoals onafhankelijke media, zorgen voor een hoge Trust Flow.

De Citation Flow is weer gebaseerd op de hoeveelheid links die naar een domein verwijzen. Dit heeft dus niets te maken met de kwaliteit van de links (zolang deze maar niet vanaf SPAM-websites komen). Een website kan honderden links van kleine websites hebben, maar nog steeds laag scoren. Toch heeft de website op dat moment een hoge Citation Flow.

Het kost wat tijd om gewend te raken aan de Trust Flow en Citation Flow, om zo goed in te schatten hoe groot de waarde van bepaalde websites en pagina’s nu echt is. Houd er vooral rekening mee dat goede websites een score tussen de 25 en 35 hebben binnen de Citation Flow. Wanneer we kijken naar de Trust Flow, dan zit je met een score tussen de 17 en 30 altijd goed.

Verbindingen maken dankzij Topical Trust Flow

Een van de beste features van de Site Explorer is de relatie tussen deze website en de markt waar de website actief is. Dit noemt MajesticSEO de Topical Trust Flow. Zoals je weet, moet je zo veel mogelijk verwijzingen van websites binnen jouw eigen markt krijgen. De Topical Trust Flow laat zien welk deel van de links vanuit een bepaalde markt komt. Hier gebruikt MajesticSEO gigantische lijsten aan data voor. Zie je dat een concurrent wel veel links heeft, maar weinig in jouw markt? Dan is de kans groot dat je juist door links in jouw eigen markt snel in Google boven de concurrent stijgt.

Majestic houdt voor honderden miljoenen websites bij binnen welk onderwerp zij vallen. Dit doen zij onder andere op basis van keywords die op de website voorkomen. Zo krijgen zij een goed beeld van de achtergrond van de website. Dit zijn factoren waar Google zelf ook rekening mee houdt. Het is slim om altijd backlinks te krijgen vanuit eenzelfde onderwerp. Een website over loodgieters heeft weinig aan backlinks van websites die over voetbal gaan.

Om actief aan jouw posities in Google te werken, dien je continu op de hoogte te zijn van de beste websites binnen jouw branche. Daarbij is het prettig om te zien welke nieuwe websites er binnen jouw branche online komen. Majestic biedt deze mogelijkheden, zodat jij altijd up-to-date blijft van de websites waar jij de beste en eventueel nieuwe backlinks aanmaakt. Uiteindelijk is dit een onmisbaar onderdeel van een goede SEO-campagne, want je bent in een handomdraai stappen verder dan jouw concurrentie als je deze strategie inzet.

Uitzoeken welke domeinen er verwijzen naar een website

Vaak wil je weten hoe het ervoor staat met jouw eigen backlinks. En ook de backlinks van jouw concurrenten zijn belangrijk. Met MajesticSEO draai je in korte tijd een hele lijst uit met alle domeinnamen die naar een website verwijzen. Op deze manier krijg jij een goed beeld van de status van een website: weinig verwijzingen vanaf domeinen biedt minder waarde dan veel verwijzingen.

En daarbij is deze informatie nodig om de kans te berekenen dat jij boven bepaalde concurrenten uitkomt, vooral wanneer er specifiek via de hoofdpagina van een zoekwoord wordt gestreden.

Duizenden domeinen die naar een website verwijzen worden in één lijst gezet, welke je met een klik op de knop downloadt. Per domein worden handige soorten data gegeven, zoals het aantal websites wat weer naar dit domein verwijst. Je ziet ook informatie omtrent de branche waarin dit domein actief is. Dit is essentieel wanneer jij zelf later ook goede backlinks binnen jouw eigen branche wilt krijgen. Per domein wordt aangegeven hoeveel andere domeinen ernaar linken en wat de gemiddelde Trust Flow & Citation Flow per domein is. Dit is bruikbare informatie om prioriteiten te stellen binnen jouw eigen backlinkcampagnes.

Deze use case is voornamelijk handig om een algemeen beeld te krijgen van een website en hoe goed deze scoort. Majestic biedt ook tools aan waarmee je dieper duikt en uitzoekt welke pagina’s op andere websites linken naar specifieke pagina’s op jouw eigen website. Of pagina’s op de website van een concurrent. Al deze informatie is snel te verzamelen, zodat jij binnen korte tijd nieuwe strategieën opstelt om betere content te produceren, meer links aan te trekken en op deze manier de posities in Google te versterken.

Lees hier meer over het analyseren van backlinks met MajesticSEO >

Anchor-teksten analyseren met MajesticSEO

De anchor-tekst (de tekst die als link wordt gebruikt bij een verwijzing) is nog steeds essentieel om goede posities in Google te krijgen. Door zoekwoorden in de anchor-teksten te verwerken, snapt Google beter op welke zoekwoorden deze de website moet vertonen. Ga hier echter niet te ver in, want sinds de Google Penguin update worden er door Google zware straffen gelegd op websites die hier misbruik van maken.

Via MajesticSEO zie je welke anchor-teksten er in de links naar een website worden gebruikt. Dit biedt een goed overzicht van de concurrentie. Als een concurrent veel backlinks heeft met een bepaald zoekwoord dan is het vaak beter om eerst op andere zoekwoorden te focussen. Dit bespaart veel tijd en middelen, want je focust niet langer op zoekwoorden die pas op lange termijn rendabel zijn en geld opleveren.

Houd dankzij deze anchor-teksten ook goed in de gaten op welke manier andere websites naar jouw eigen domein en individuele pagina’s verwijzen. Zoals aangegeven, is het niet slim om veel links te krijgen die eenzelfde anchor-tekst hebben. Daar zal Google uiteindelijk een straf voor opleggen. Dit houdt in dat je niet langer op bepaalde zoekwoorden vindbaar bent of dat de website zelfs in zijn geheel daalt naar posities waarbij deze niet langer in Google te vinden is.

Vergeet hierbij niet dat anchor-teksten slechts een deel van de formule zijn om goed in Google te scoren. Er zijn nog veel meer andere factoren die hier invloed op hebben. Staar je daarom niet blind op de anchor-teksten van de concurrentie en zorg vooral dat jij op jouw website alle SEO-factoren goed aanpakt. Daarna ga jij aan de slag met het verkrijgen van nieuwe backlinks, waarbij je vooral naar de kwaliteit van backlinks kijkt in plaats van de anchor-teksten die jij hierbij gebruikt.

Vind alle backlinks naar één pagina via MajesticSEO

Om een goed overzicht te krijgen van de backlinks die naar jouw eigen pagina’s verwijzen, maar ook naar die van concurrenten, gebruik je de Majestic Backlink tool. Bij deze tool vul je een URL in, waarna deze alle data ophaalt die het over deze URL heeft. Er wordt onder andere gekeken naar de verschillende pagina’s op andere websites die naar deze website linken. Ook vind je hier informatie over de branches waar deze websites actief zijn dankzij de Topical Trust Flow. Hiermee optimaliseer je snel het aantal links vanuit de juiste branches, zodat jij meer van de juiste links naar jouw website laat verwijzen.

Je downloadt alle gegevens omtrent de links snel vanuit Majestic zelf. Vervolgens gebruik je filters in jouw eigen spreadsheets om meer data over de backlinks te krijgen. Denk bijvoorbeeld aan de waardes die bepaalde links hebben voor jouw website. Maar ook data omtrent wanneer deze links zijn aangemaakt. Dit verbind je met de informatie die jij hebt over jouw eigen posities in Google. Het is een handige manier om correlaties te vinden tussen links naar jouw website en stijgingen in posities. Zo zoek je uit welke campagnes van de laatste tijd een positieve invloed hebben gehad op het verhogen van het aantal bezoekers op jouw website vanuit Google.

De filters binnen MajesticSEO zijn te gebruiken om snel data uit te zoeken. Pak bijvoorbeeld een lijst van backlinks erbij, pas een aantal filters toe, en onderzoek waar jouw concurrenten op dit moment mee bezig zijn. Zo zie je welke backlinks er recentelijk naar specifieke pagina’s op de website van de concurrenten zijn aangemaakt, of zij hier specifieke anchorteksten voor gebruiken en of dit wel backlinks zijn uit de branche waar jullie beiden actief zijn. Het kost vrijwel geen moeite om al deze waardevolle data in korte tijd te verzamelen. En vanuit deze verkregen data stel je snel een op maat plan op voor jouw eigen website om jouw concurrenten in Google te verslaan.

Wees altijd op de hoogte van nieuwe backlinks met de Fresh Index

Al ruim 7 jaar geleden voegde MajesticSEO een gigantisch belangrijke use case toe aan het platform. En daar hebben zij de afgelopen jaren nog veel nieuwe ontwikkelingen bij gecreëerd, zodat gebruikers hier nog meer waarde uithalen. Dit is de Fresh Index. Dit zijn crawlers van MajesticSEO die de nieuwste data van het internet afhalen. Zij vinden vaak de nieuwste backlinks al binnen 24 uur, zodat deze sneller worden meegenomen in berekeningen over websites. Als jij actief bezig bent met een backlinkcampagne dan is deze informatie vanzelfsprekend van onschatbare waarde. Je weet precies op welke manier jouw campagne impact heeft op de nieuwe backlinks die naar jouw website zijn aangemaakt.

Maar niet alleen voor jouw eigen website is deze use case ontzettend interessant. Want ook de backlinks naar concurrenten worden dankzij de Fresh Index zo snel mogelijk gevonden. Op deze manier blijf jij op de hoogte van de laatste veranderingen binnen de SEO-campagnes van de concurrentie. Als je ziet dat een concurrent ineens omhoog springt bij enkele zoekwoorden waar jij je ook op richt, dan zal de Fresh Index blootleggen waar deze links vandaan komen. Zo zorg jij er ook snel voor dat jij deze links eventueel ook bemachtigt, of dat jij actiever links aanmaakt naar de pagina’s waar zowel de concurrent als jij aan werken.

Met de Fresh Index krijg je ook belangrijke informatie omtrent links die mogelijk verdwenen zijn. Soms gaan websites offline, worden pagina’s verwijderd of stoppen concurrenten met het betalen voor hun links. In zulke situaties is het prettig om de Fresh Index te gebruiken en nieuwe kansen te herkennen. Als je ziet dat er een gat valt in een bepaald deel van de website van de concurrent, dan pas jij hier jouw eigen SEO-campagne snel op aan. Bij de concurrent verdwijnen er op dit moment links, dus de kans is groter dat jij deze links of zelf bemachtigt.

Vind gerelateerde websites met MajesticSEO

En dan is er nog een zeer handige feature van MajesticSEO die voor iedere marketeer interessant is. Dankzij het platform vind je heel snel andere websites die gerelateerd zijn aan de URL die jij invult. En dit is ontzettend waardevol, want deze informatie is op verschillende manieren te gebruiken.

Allereerst vind jij hiermee veel sneller de websites van concurrenten - ook indirecte concurrenten. Er wordt gekeken naar de branche waar de website actief is, op welke zoekwoorden deze scoort, en waar de links naar deze website vandaan komen. Op deze manier krijg jij een veel langere lijst van directe en indirecte concurrenten waar jij in jouw SEO-campagnes rekening mee moet houden.

Een andere toepassing is het vinden van websites om links van te krijgen. Wanneer jij de websites invoert waar jij nu al links vandaan hebt - bijvoorbeeld dankzij gastbloggen - dan ontvang je hiermee een lijst van andere websites. Deze websites benader je net als de eerste website, om ook hier een gastblog te publiceren. Dit is een ontzettend effectieve manier om nieuwe backlinks te krijgen, want je weet veel sneller welke websites jij hiervoor moet benaderen.

Deze feature zet je ook in om nieuwe zoekwoorden en ideeën voor content te krijgen. Door naar de gerelateerde websites binnen een markt te kijken, krijg je veel beter te zien wat voor mogelijkheden er allemaal zijn qua zoekwoorden en content. Bekijk op welke zoekwoorden de andere websites zich richten. En op welke manier zij hun content inzetten om nieuwe bezoekers te krijgen. Dit gaat in sommige gevallen verder dan Google, waardoor zij juist op deze manier weer nieuwe links krijgen vanaf andere websites.

Aanmeldproces bij MajesticSEO

Je bent binnen enkele minuten aangemeld bij MajesticSEO. Houd er wel rekening mee dat je een

Ga eerst naar https://majesticseo.com

Klik nu op de groene knop in het hoofdmenu. Verander eventueel de taal naar Nederlands als deze nog in het Engels is ingesteld.

Vul nu op de volgende pagina alle informatie in: jouw naam, e-mailadres, bedrijfsnaam en een wachtwoord.

Zodra jij op de groene knop klikt, geeft Majestic aan dat zij jou een e-mail hebben gestuurd. In deze e-mail vind jij de activatielink voor jouw account.

Als je op de blauwe knop klikt dan ga je naar de Majestic Dashboard. Van hieruit krijg je alvast wat zoekopdrachten gratis van Majestic. Dit zijn er echter zeer weinig. Daarom is het beter om, als je gebruik wilt maken van Majestic, alvast naar het Lite-pakket te upgraden. Daar heb je veel meer mogelijkheden.

Prijs en betaalmethodes bij MajesticSEO

Op dit moment biedt Majestic een garantie voor 7 dagen dat jij jouw geld terugkrijgt als jij niet tevreden bent met de software. Dat geldt voor het Lite en Pro-pakket.

Het Lite-pakket is voldoende voor een beginnende SEO’er. Voor €47 krijg je tot een miljoen dataresultaten per maand.

Het Pro-pakket is beter voor de ervaren SEO’er en voor marketingbureaus. Voor €95 krijg je toegang tot 20 miljoen datapunten binnen de MajesticSEO suite.

Bij MajesticSEO heb jij de volgende betaalmogelijkheden: