De beste SEO tools in 2020 om hoger in Google te komen

Zoekmachine optimalisatie (SEO) is de afgelopen jaren flink veranderd. Het heeft ontzettend veel tools tot leven gebracht waarmee marketeers actiever naar betere posities in Google werken. Google’s algoritme is steeds complexer geworden, maar de basiselementen voor goede posities zijn gelijk gebleven. Het draait nog steeds om het uitzoeken van de juiste zoekwoorden, het creëren van goede pagina’s die aansluiten op deze zoekwoorden, en het verkrijgen van verwijzingen vanuit andere websites (backlinks) om goed te scoren.

Er zijn vandaag de dag veel SEO tools en soorten software die helpen om betere posities in Google te krijgen. Dit gaat niet automatisch, want deze tools zijn specifiek gericht op het vinden van de juiste keywords, plekken om relevante backlinks te krijgen en het onderzoeken van concurrenten. Om een goede strategie te maken om hoger te scoren in Google, heb je veel verschillende datapunten nodig. En deze tools hebben deze datapunten al voor jou in kaart gebracht, bieden gemakkelijke filters aan om een goed overzicht te krijgen en bieden jou mogelijkheden om bijvoorbeeld spreadsheets vol met interessante keywords en kansen voor backlinks te verkrijgen.

De meeste SEO tools hebben voordelen en nadelen. Het is daarbij vooral afhankelijk van het doel waarvoor je de tool wilt inzetten. Jouw budget is ook van belang bij het uitzoeken van een tool, omdat sommige tools voor zoekmachineoptimalisatie maandelijkse kosten met zich meebrengen. We kijken daarom naar SEO tools die de volgende toepassingen hebben:

  • Analyseren van huidige backlinks
  • Concurrentieonderzoek
  • Zoekwoordenonderzoek
  • Zoeken van websites voor nieuwe backlinks (linkbuilding)
  • Onderzoeken van technische SEO
  • Bijhouden van posities in Google
  • Optimaliseren van content

Moz – vanaf $99/maand

Met Moz krijg je een alles-in-één-pakket aan mogelijkheden om jouw SEO te optimaliseren. Hiermee houdt jij onder andere jouw posities in Google bij, zoek je uit welke websites naar jouw website linken, vind je optimalisatiemogelijkheden op jouw website, maar onderzoek je ook nieuwe zoekwoorden. En dat is exact wat je nodig hebt als je jouw SEO naar het volgende niveau gaat tillen. Daar betaal je wel een prijs voor. De software is beschikbaar vanaf $99 per maand. Je kunt de tool wel eerst 30 dagen gratis proberen om alvast te merken welke features het heeft en hoe jij hier maximaal gebruik van maakt.

Een van de krachtigste onderdelen van Moz is de hoeveelheid data die zij hebben. Een groot aantal backlinks, zoekwoorden en SEO-regels is opgenomen in de software. Daardoor is het gemakkelijker om de juiste plannen te maken om jouw website verder te optimaliseren. Zo krijg je bijvoorbeeld een veel breder beeld van de backlinks die naar jouw website verwijzen, maar vin je ook alle backlinks die naar jouw concurrenten verwijzen. Er is wel één nadeel bij deze data: deze wordt gemiddeld maar eens in de 30 dagen ververst. Het is wel mogelijk om real-time data te krijgen, maar ook deze data loopt in de meeste gevallen wat achter. De zoekwoorden worden wel wat vaker ververst en zijn vanzelfsprekend ook in het Nederlands verkrijgbaar.

Je houdt met Moz Pro natuurlijk ook de posities van jouw website in Google bij. Dit geldt ook voor de Nederlandse Google-resultaten. De tool heeft ook een speciale page score-tool, hiermee meet je hoe goed de pagina’s geoptimaliseerd zijn voor Google. Hier worden onder andere de zoekwoorden voor gebruikt die op de pagina staan, maar ook de technische details die invloed hebben op hoe snel jouw website laadt en wat je moet doen om dit snel te verbeteren. Een van de nieuwe toevoegingen aan het totaalpakket van Moz Pro is het vinden van nieuwe plekken om links te krijgen naar jouw website. Hierbij kijkt de tool onder andere naar de backlinks van jouw concurrentie, maar ook naar websites die erg interessant zijn binnen jouw markt. Al deze tools samen geven jou een ideaal pakket waarmee je snel naar betere Google-posities kunt werken.

De voordelen van MOZ

  • Snel nieuwe rapporten samenstellen met backlinks
  • Concurrentieonderzoek voor alle concurrenten uitvoeren
  • Gemakkelijk nieuwe keywords vinden
  • Toegang tot een community met SEO-experts
  • Gratis trial van 30 dagen

De nadelen van MOZ

  • Prijs is vrij hoog (vanaf $99/maand)
  • Data duurt lang om te verversen en is daarom niet altijd up-to-date

SEMRush – vanaf $99,95/maand

Met meer dan 40 verschillende tools is SEMRush één van de grootste spelers binnen de SEO-markt. Deze SEO tool geeft je ontzettend veel ideeën voor nieuwe zoekwoorden, heeft accurate gegevens over de maandelijkse zoekvolumes en geeft zelfs inzicht in de zoekwoorden waar jouw concurrenten op adverteren. Op deze manier biedt SEMRush een toolset aan die voor de wat gevorderde SEO’ers ideaal is. Je kunt hiermee in een handomdraai zien welke concurrenten op belangrijke zoekwoorden ranken, waar hun backlinks vandaan komen en op welke gerelateerde zoekwoorden zij zich richten.

De echte magie van SEMRush zit hem in het achterhalen van de zoekwoorden waar de concurrentie op dit moment adverteert met Google Adwords. Je analyseert eenvoudig de advertenties, inclusief titels, omschrijvingen en landingspagina’s. Op deze manier krijg je inzicht in de ontwikkelingen binnen de betaalde campagnes van jouw concurrenten, welke je ook direct weer in jouw eigen SEO-campagnes verwerkt. Je weet al wat werkt voor betaalde advertenties, dus gebruik je dit direct in jouw organische listings om meer bezoekers naar jouw website te trekken. Bovendien is het met deze tools gemakkelijker om uit te zoeken wat nu echt winstgevende keywords zijn - tenslotte adverteren concurrenten vaak uitsluitend op zoekwoorden die een positief rendement brengen.

Binnen het pakket zit ook een tool waarmee jij jouw social media-kanalen onderhoudt. Ondanks dat social media niet een zeer grote invloed heeft op jouw Google-posities, helpt het wel om meer zichtbaarheid te krijgen voor jouw merk. Bovendien helpen goed geoptimaliseerde social media-pagina’s om via Google meer mensen in aanraking te laten komen met jouw merk en website. SEMRush heeft daarbij ook een tool die inzicht geeft in mogelijkheden om meer PR te creëren voor jouw content. Omdat deze backlinks ontzettend waardevol zijn, zal dit een nieuw kanaal zijn waarmee jij jouw Google-posities aanzienlijk verbetert.

De voordelen van SEMRush

  • 40+ gemakkelijk te gebruiken tools voor SEO
  • Inzicht in miljoenen zoekwoorden op de Nederlandse markt
  • Up-to-date informatie van zoekvolumes
  • Geïntegreerde analyses voor betaalde advertentiecampagnes van concurrenten
  • Gratis 7 dagen trial

De nadelen van SEMRush

  • De prijs is vrij hoog ($99,95/maand)
  • Het kost wat tijd om gewend te raken aan de verschillende tools

Ahrefs – vanaf $99/maand

Met 6 verschillende tools maakt Ahrefs het voor SEO-experts aanzienlijk gemakkelijker om meer uit Google te halen. Zo is er een tool die helpt om jouw pagina’s te verbeteren en de content te optimaliseren, zodat je op deze manier boven jouw concurrenten in Google komt. Deze inzichten zijn ontzettend waardevol voor SEO’ers, want je wilt tenslotte zorgen dat jouw website zo zichtbaar mogelijk is bij zoekwoorden die jouw potentiële bezoekers in Google gebruiken. Deze tool zet je ook in om de website en pagina’s van jouw concurrenten te bekijken, zodat je een aantal van hun geoptimaliseerde factoren snel en een-op-een overneemt op jouw eigen pagina’s.

De zoekwoordentool van Ahrefs is ideaal wanneer je in zeer korte tijd een goed overzicht wilt hebben van duizenden zoekwoorden. Met een enkel primair zoekwoord krijg je duizenden aanvullende zoekwoorden waar je extra pagina’s voor aanmaakt en welke je gebruikt op al bestaande pagina’s. Door breder in te zetten op een groot aantal zoekwoorden, wordt het aantal zoekwoorden waar jij op verschijnt in de Google-resultaten vanzelfsprekend ook groter. En dat brengt daarmee ook meer organische bezoekers met zich mee. De tool kijkt onder andere naar de concurrenten om te bepalen hoe lastig het zal zijn om op bepaalde zoektermen te scoren, waardoor je begint met zoekwoorden waar je zo snel mogelijk resultaat boekt. Ahrefs geeft per zoekwoord veel beter aan wat de maandelijkse zoekvolumes zijn in vergelijking met bijvoorbeeld Google Adwords Keyword Explorer, welke tegenwoordig alleen maar brede cijfers aangeeft in plaats van de specifieke zoekvolumes. Hiermee is het veel gemakkelijker om nieuwe kansen te vinden om organische bezoekers naar de site te trekken.

Een van de beste tools binnen het Ahrefs-pakket is de content explorer. Je ziet hierbij op basis van een zoekwoord welke content op dit moment goed scoort. Dit wordt gebaseerd op het aantal keren dat het op social media is gedeeld. Dit brengt nieuwe kansen met zich mee, want het creëert inspiratie voor nieuwe artikelen die mogelijk soortgelijke resultaten brengen. Op deze manier ben je veel minder gebonden aan de artikelen die nu goed in Google scoren omdat deze vaak niet op jouw radar staan. Met de Content Explorer wordt dat een stuk eenvoudiger.

Natuurlijk zoek je met Ahrefs ook uit welke posities jouw website in Google heeft op specifieke zoekwoorden waar jij je nu op richt. Daarbij zie je ook historische data, waarmee je bijhoudt of jouw SEO-campagnes bijdragen op stijgingen in de posities bij specifieke zoekwoorden. Met de Site Audit van Ahrefs krijg je daarnaast inzichten in verbeterpunten op jouw website die bijdragen aan betere Google-posities. Dit geeft een duidelijk overzicht van de totale opname van jouw website in Google’s zoekresultaten. Pagina’s die niet ranken zijn zo snel gevonden, waarna je deze alsnog in Google laat indexeren. Daarbij worden belangrijke factoren zoals de HTML-opmaak van de website ook bekeken, zodat je ook op het technische aspect veel beter scoort.

De voordelen van Ahrefs

  • Een fantastische toolset met alles dat je nodig hebt voor SEO
  • Trial van 7 dagen start je al voor $7
  • Altijd up-to-date data van backlinks (bijna real-time)
  • Betere inzichten qua zoekvolumes bij zoekwoorden
  • Gemakkelijk posities bijhouden in Google

De nadelen van Ahrefs

  • Prijs is vrij hoog ($99/maand)
  • Bij het laagste pakket loop je bij bulkacties al snel tegen limieten aan en moet je upgraden naar een duurder pakket

MajesticSEO – vanaf €47/maand

Majestic SEO heeft de afgelopen jaren flink terrein gewonnen binnen de wereld van SEO-tools. Met een database van honderden miljoenen websites en backlinks is het een ideale tool om snel een overzicht te krijgen van mogelijkheden om de posities in Google te optimaliseren. Bij MajesticSEO zijn verschillende tools beschikbaar, maar je bent hierbij wel afhankelijk van het soort pakket dat je bij de SEO-tool afneemt. Hoe meer je per maand betaalt, hoe meer verschillende tools er ook vrijkomen. Het kleinste pakket, Lite, biedt onder andere de mogelijkheid om de gigantische databases van websites en backlinks te zoeken, geeft inzichten in de factoren die zullen helpen om jouw website te verbeteren zodra je deze optimaliseert en biedt mogelijkheden om bijvoorbeeld gerelateerde websites te vinden. Voor de basis SEO’er zal dat voldoende zijn, want hiermee heb je in ieder geval voldoende data om goede SEO-campagnes op te zetten.

Zodra je opwaardeert naar het volgende pakket, Majestic Pro, krijg je toegang tot alle tools van Majestic. Hierin zie je bijvoorbeeld de historische statistieken en data van websites, waardoor je ook over meerdere maanden een goed overzicht krijgt van de ontwikkelingen van concurrenten. Je ziet beter wanneer zij bijvoorbeeld hun SEO-campagnes zijn gestart, waar zij hun links hebben verkregen en welke impact dit uiteindelijk op hun posities in Google heeft gehad. Dit maakt het voor de ervaren SEO’er veel gemakkelijker om campagnes vrijwel één-op-één te kopiëren, zodat de eigen website ook flink stijgt binnen de zoekresultaten.

Dit Pro-pakket biedt bijvoorbeeld ook een tool om snel de maandelijkse volumes van zoekwoorden in kaart te brengen. Sinds Google Adwords dit niet langer toont in hun eigen tools, is dit een godsgeschenk om tijdens jouw zoekwoordenonderzoek mee te nemen. Tenslotte ben je zonder accurate zoekvolumes niets zodra je start met het opzetten van nieuwe SEO-campagnes. MajesticSEO heeft een eigen rankingsysteem om de kwaliteit van websites en backlinks in kaart te brengen. In plaats van PageRank gebruikt MajesticSEO Trust Flow. Dit houdt het vertrouwen van een website of link in. Hierdoor is het een stuk eenvoudiger om een goed beeld te krijgen van nieuwe mogelijkheden voor backlinks waar Google waarde aan hecht.

Een gemis bij MajesticSEO is een rank tracker: een tool die de posities van jouw zoekwoorden bijhoudt. Deze zit wel geïntegreerd in de software maar werkt anders dan bij andere tools. Want je moet hierbij een directe koppeling maken met Google Search Console. En Google zelf geeft vaak pas later data aan, waardoor het lastig is om een goed live overzicht te krijgen van jouw posities. Daardoor loop je met MajesticSEO tegen een aantal beperkingen aan, maar deze zijn in principe op te lossen door een externe rank tracker erbij te nemen (al zitten daar wel weer extra kosten aan verbonden). Daarmee wordt het ook gemakkelijker om de historische statistieken over een langere periode in de gaten te houden, zodat je goede inzichten krijgt in de impact die jouw SEO-campagnes op jouw rankings in Google hebben.

Voordelen van MajesticSEO

  • Verschillende tools om snel inzicht te krijgen in backlinks
  • Eigen rankingsysteem genaamd Trust Flow
  • Kleinste pakket is erg goedkoop (vanaf €42/m)
  • Geschikt voor beginnende en ervaren SEO’ers
  • Gemakkelijk nieuwe zoekwoorden vinden

Nadelen van MajesticSEO

  • Voor de beste tools dien je het duurdere pakket te nemen
  • Geen interne rank tracker (loopt via Google Search Console)

UberSuggest – gratis

UberSuggest is al jaren een bekende naam binnen de wereld van SEO. De tool startte ooit met het geven van suggesties voor long tail keywords, oftewel zoekwoorden die passen na het primaire zoekwoord. Op een gegeven moment is de tool overgenomen door Neil Patel, een van de bekendste experts op het gebied van SEO. En onder zijn beheer is de tool flink uitgebreid. Vandaag de dag gebruik je de tool voor het vinden van interessante nieuwe zoekwoorden, kijk je welke websites op dit moment op dat zoekwoord scoren, onderzoek je wat jij op jouw website nog kunt verbeteren en analyseer je de backlinks die naar jouw website verwijzen.

En dat is helemaal gratis. Daarbij haal je ook jouw concurrenten door de tool om zo inzichten te krijgen in de manier waarop zij de website hebben geoptimaliseerd. Dit helpt om een beter beeld te krijgen van de optimalisaties die jij zelf moet uitvoeren om beter te scoren. Bovendien zie je per pagina waar de backlinks vandaan komen, daarmee vind je nieuwe kansen om links naar jouw website te scoren. En daar blijft het niet bij.

Want de tool is ook uitstekend om betaalde zoekwoorden van de concurrent te analyseren. Vrijwel iedere website die goed scoort in Google gebruikt ook Google Adwords om zichtbaar te zijn in de advertenties. Maar daar investeren zij alleen in als de zoekwoorden een positief rendement opbrengen. Door deze zoekwoorden te analyseren krijg je in één keer een overzicht van alle interessante zoekwoorden die jij ook in jouw arsenaal moet opnemen - zowel via de betaalde resultaten als de organische listings. De tool geeft daarbij een schatting van de hoeveelheid verkeer die een bepaalde website per maand heeft. Deze informatie gebruik je weer om te kijken waar het verkeer van jouw concurrenten voornamelijk vandaan komt, zodat jij weet waar jij zichtbaar dient te zijn.

Met de tool ‘Keyword ideeën’ download je in een handomdraai honderden zoekwoorden waarbij jij deze ook per stuk analyseert op basis van de pagina’s die daar nu voor ranken. Daar neem je de beste optimalisatietechnieken van jouw concurrenten in mee, zodat je in korte tijd boven deze websites in de zoekresultaten staat. Dat maakt het ranken op belangrijke zoekwoorden veel gemakkelijker. Met Content Explorer zie je alle stukken content die zowel in Google als op social media goed scoren. Deze tool gebruik je om interessante soorten content te vinden waarvan jij weet dat deze het goed doen in deze specifieke doelgroep. Kortom: de tool van UberSuggest is ideaal voor een groot aantal toepassingen binnen het verbeteren van jouw Google posities en het verhogen van jouw verkeer.

Voordelen van UberSuggest

  • Het is volledig gratis
  • Er zijn meer dan 5 SEO-tools in opgenomen
  • Zoekwoorden zijn snel te vinden
  • Betaalde advertentie-bezoekers zijn inbegrepen
  • Backlinks zijn gemakkelijk gedownloaden

Nadelen van UberSuggest

  • De data wordt niet heel snel ververst, dit kan enkele dagen duren
  • De schattingen aan verkeer zijn niet accuraat en kunnen 20% lager of hoger zitten

AnswerThePublic – gratis

Serieus verkeer aantrekken via Google door echt overal door jouw doelgroep gevonden te worden? Dan moet je wel AnswerThePublic gebruiken. Deze tool biedt mogelijkheden die je bij geen enkele andere SEO tool ziet. Het geeft meer zoekwoordideeën binnen 20 seconden dan de meeste andere goede SEO-tools. Het werkt erg simpel: je vult eerst jouw primaire zoekwoord in, bijvoorbeeld ‘bedrijf starten’. Vervolgens gaat de tool op zoek naar combinaties van zinnen die mensen op dit moment al gebruiken, waarin dit zoekwoord voorkomt. Dit zijn tientallen verschillende vragen. En de antwoorden op deze vragen plaats jij natuurlijk op jouw eigen website.

Want door te weten wat er op dit moment speelt in het hoofd van jouw doelgroep, speel je veel beter in op hun wensen. De informatie die je deelt is automatisch goed, want je hebt de volledige vraag al voor je. Het enige dat jij moet doen is waardevolle content produceren waarmee jouw doelgroep hun vragen kan beantwoorden. En dat koppel je vervolgens aan de producten of diensten die jij op jouw website aanbiedt. Op deze manier wordt het erg gemakkelijk om steeds weer interessante onderwerpen te vinden waar jouw doelgroep ook echt interesse in heeft.

De tool geeft vragen die beginnen met ‘wat’, ‘waar’, ‘wanneer’, ‘is’, ‘welke’, ‘wie’ en ‘hoe’. En daar rollen al snel meer dan 50 verschillende vragen uit. Wanneer jij op dit moment moeite hebt om interessante content te produceren voor jouw doelgroep dan is dit een tool die absoluut niet in jouw SEO-arsenaal mag missen. De tool biedt daarbij vergelijkingen aan met andere zoekwoorden, waarin je zoektermen vindt zoals ‘bedrijf starten of voor een baas werken?’. Dit zijn wederom tientallen suggesties die je direct over kunt nemen in een spreadsheet, zodat jij jouw contentkalender voor de komende maanden al snel gevuld hebt. En zodra je door alle onderwerpen heen bent, vul je weer een ander belangrijk zoekwoord in om nieuwe suggesties te ontvangen.

Voordelen van AnswerThePublic

  • Snel tientallen nieuwe ideeën voor content
  • Werkt erg goed in het Nederlands
  • Biedt verschillende soorten vragen aan
  • Je hebt alleen een primair zoekwoord nodig
  • De tool is helemaal gratis

Nadelen van AnswerThePublic

  • Geeft geen maandelijkse zoekvolumes aan per zoekwoord

BrowSEO – gratis

Het is als SEO’er lastig om precies te weten hoe Google en social media-websites jouw website zien. Ondanks dat je wellicht Yoast of een andere optimalisatie plug-in gebruikt, dien je goed te weten of alles op de juiste manier laadt bij de crawlers van de zoekmachine. En daar is BrowSEO voor gebouwd. Je geeft een URL van een website of pagina op en ziet direct welke metagegevens er worden gebruikt om de website te weergeven. Denk hierbij aan de afbeeldingen die getoond worden, maar ook de titel en beschrijving die op social media worden gebruikt.

De informatie die in Google getoond heeft invloed op het aantal mensen dat doorklikt naar jouw website. Je ziet met BrowSEO welke titel en omschrijving er in Google staan. Dit is essentieel om meer verkeer te scoren. Als de omschrijving niet goed wordt geladen, bijvoorbeeld doordat Google dit uit de content haalt en niet via de metagegevens die jij aan de pagina meegeeft, dan zul je deze omschrijving ook minder gemakkelijk kunnen optimaliseren. BrowSEO is daarmee voornamelijk een SEO-tool die zich op de technische kant van de website richt.

Technische details zijn bij SEO een factor die vaak onderschat wordt. Maar wanneer Google de listing in de zoekresultaten niet goed weergeeft, verlies je bezoekers en daarmee ook omzet. Het komt slordig over als de juiste omschrijving met een goede call-to-action niet wordt weergeven. Maak daarom regelmatig gebruik van de BrowSEO, vooral wanneer er wijzigingen op jouw website of op een pagina plaatsvinden. Denk bijvoorbeeld aan het overstappen op een nieuwe CMS, het updaten van een plug-in voor SEO en het publiceren van een nieuw artikel.

Voordelen van BrowSEO

  • Werkt gemakkelijk, je hebt alleen een URL nodig
  • Geef de belangrijkste metagegevens aan
  • Ook geschikt voor social media-previews

Nadelen van BrowSEO

  • Niet mogelijk om in bulk pagina’s te checken

SERPerator – gratis

Met SERPerator onderzoek je snel hoe zoekresultaten op basis van bepaalde filters eruit zien. Doordat Google onder andere op basis van locatie haar resultaten toont, is het moeilijk om dit via een normale tool bij te houden. SERPerator biedt de optie om vanuit specifieke locaties zoekresultaten te laden, zodat je precies weet hoe de zoekpagina is opgedeeld. Dit is belangrijk wanneer je voor lokale zoekresultaten optimaliseert, maar ook om een goed overzicht te krijgen van de plek waar de organische resultaten beginnen. Doordat er meer advertenties op de pagina zijn bijgekomen, Google vaak snippets toont, er lokale Google Listings op pagina’s staan en er ook elementen voor video’s, nieuws en afbeeldingen worden geladen, kan het zijn dat organische zoekresultaten pas laag op de pagina staan. En dat heeft ook weer invloed op het totale percentage van zoekers dat doorklikt naar een organisch resultaat, dus ook jouw website.

Bij SERPerator zoek je daarom op specifieke mobiele apparaten om nauwkeurig onderzoek te doen naar de opbouw van pagina’s en de manier waarop de locatie invloed heeft op de getoonde resultaten. Het is zonde om veel tijd en geld te investeren in zoekwoorden waarbij je pas laat op de pagina organische resultaten te zien krijgt. Dat levert uiteindelijk zeer weinig organisch verkeer op, waardoor je ook veel minder conversies zult krijgen. In zulke gevallen zouden advertenties via Google Adwords een goede tweede keuze kunnen zijn, omdat je daarmee gegarandeerd hoger in de zoekresultaten staat.

SERPerator is gratis zolang je maximaal 5 zoekopdrachten per dag uitvoert. Daarna moet je overstappen op een betaald pakket. Dan krijg je voor $29 per maand oneindig zoekopdrachten. Er zijn ook duurdere pakketten, waarbij je met een eigen team werkt, maar ook meer inzichten krijgt in bijvoorbeeld de posities van apps. Dit is voor app developers interessant, omdat je daarmee zowel de Google-posities als App Store-posities bijhoudt. Het betaalde pakket is eerst 7 dagen gratis te proberen, waarin je voldoende verkrijgt om al een goed overzicht te krijgen van de zoekpagina’s die geladen worden bij jouw belangrijke zoekwoorden.

Voordelen van SEObility

  • Het is gratis voor websites tot 1.000 pagina’s (betaalde pakketten zijn 30 dagen gratis te proberen)
  • Analyseert de technische SEO beter dan andere tools
  • Biedt ook een rank checker voor belangrijke zoekwoorden
  • Geschikt voor SEO-beginners en -experts
  • Biedt direct oplossingen bij technische problemen op de website

Nadelen van SEObility

  • Het gratis pakket is al snel onvoldoende waardoor je moet overstappen naar een betaald pakket

Mangools– vanaf $49 per maand

Mangools is een verzameling SEO-tools waarmee je alles kunt dekken wat je nodig hebt als SEO’er. Als je serieus aan de slag gaat met zoekwoordenonderzoek dan is KWFinder onmisbaar. Deze tool geeft gigantisch veel interessante zoekwoorden weer op basis van primaire zoekwoorden die jij nu al gebruikt. Long tail zoekwoorden zijn essentieel om meer bezoekers naar jouw website te trekken. Mensen zoeken niet alleen naar ‘Bedrijf starten’, maar gebruiken honderden varianten van long tail zoekwoorden waarin het primaire zoekwoord is gebruikt. En KWFinder helpt je om al deze honderden zoekwoorden te vinden. Door middel van een enkele zoekopdracht kun je al snel een spreadsheet downloaden waarin je nieuwe zoekwoorden krijgt die jij op jouw bestaande pagina gebruikt of waar je een nieuwe pagina voor dient aan te maken.

En dat is nog niet alles. Want binnen deze tool zitten nog meer andere SEO-tools die helpen om jouw volledige SEO te analyseren, posities bij te houden en nieuwe kansen voor backlinks te vinden. Neem bijvoorbeeld de LinkMiner. Deze tool helpt om alle backlinks naar jouw concurrenten te ontdekken. In een handomdraai download je een lijst met websites die naar concurrenten verwijzen. Deze lijst kun je vervolgens omzetten naar een lijst met emailadressen door bijvoorbeeld Hunter.io te gebruiken. En van daaruit stuur je een email naar al deze websites om te kijken of zij ook naar jouw website willen verwijzen (betaald of gratis). Tools zoals LinkMiner maken het voor zowel beginnende als ervaren SEO’ers veel gemakkelijker om op grote schaal met SEO bezig te zijn.

Dan zitten er ook nog een aantal kleine tools in het Mangools-pakket. De SiteProfiler geeft de belangrijkste metrics aan voor websites die je invoert. Zo zie je onder andere wat de Alexa rank, Domain Authority, Page Authority, Citation Flow, Trust Flow, het aantal Facebook Shares en het aantal IP-adressen die naar een pagina verwijzen. Dit is gebaseerd op API’s van onder andere Amazon, Ahrefs, Moz en Facebook. Dit is perfect om snel een overzicht te krijgen zonder dat je de individuele pakketten bij al deze verschillende partijen hoeft af te nemen (normaal gesproken kost dit je meer dan €300 per maand, maar dit zit al bij het pakket van Mangools inbegrepen). Met meer dan 2,5 biljoen URLs in het systeem van SiteProfiler is er voor iedere website altijd up-to-date data beschikbaar.

Natuurlijk zit er ook een rank checker inbegrepen. Hiermee krijg je een dagelijks overzicht van de posities in Google op zoekwoorden die jij opgeeft. Dit zet je in om jouw eigen posities in de gaten te houden, maar ook de posities van jouw concurrenten. Dankzij het handige dashboard van de SERPWatcher heb je direct inzicht in de ontwikkelingen van jouw posities en die van concurrenten. En daarmee houd je exact bij wat jouw recentelijke werkzaamheden hebben opgeleverd om jouw website in Google te laten stijgen.

Voordelen van Mangools

  • Een totaalpakket van alle SEO-tools die je nodig hebt
  • Samenstelling van API’s die normaal honderden euro’s kosten
  • Meer zoekwoorden vinden dan bij andere tools
  • Voer locatiegerichte zoekopdrachten uit
  • Gratis voor 10 dagen te gebruiken

Nadelen van Mangools

  • Het kleinste pakket van $49 biedt niet de volledige mogelijkheden (dit is wel voldoende voor beginners). Upgraden kost daarna $69 voor meer inzichten.

SEObility– gratis

Technische SEO wordt steeds belangrijker voor Google. Het gaat vandaag de dag niet alleen maar om de content die op websites staat, maar ook dat de website goed bereikbaar is. Google moet deze goed kunnen crawlen, zodat alle informatie goed is opgenomen. En websites die langzaam laden worden vaak lager in de zoekresultaten weergeven (want het schrikt bezoekers af waardoor de bounce rate hoger ligt en de gemiddelde sessieduur lager uitvalt). En daar is SEObility de ideale oplossing voor. Deze tool biedt alle inzichten die jij nodig hebt om jouw website ook op het gebied van technische SEO volledig te optimaliseren. Het analyseert de website op basis van laadtijd, crawler-instellingen, sitemap-instellingen en nog veel meer.

En het is gratis voor websites met minder dan 1.000 pagina’s. Als beginnende SEO’er krijg je snel inzichten in problemen die er nu voor zorgen dat jouw website niet hoog in Google staat. Hoe beter Google jouw website kan bereiken, hoe hoger jouw posities voor belangrijke zoekwoorden zullen zijn. Technische SEO wordt nog steeds zwaar onderschat terwijl het vaak belangrijker kan zijn dan het optimaliseren voor zoekwoorden door middel van content. Als Google jouw website niet goed kan bereiken of op problemen stuit, kiezen zij jouw concurrenten boven jou. En dit geldt ook voor bezoekers.

De makers van SEObility hebben een tool gebouwd die jouw website vanuit de ogen van Google bekijkt. En als er iets mis is dan zie je dat ook direct. Zo speel je direct in op kansen die jij op dit moment nog niet benut, zodat jouw website de zichtbaarheid in Google krijgt die het ook echt verdient. De crawls vanuit SEObility worden dagelijks uitgevoerd. Nieuwe problemen die bijvoorbeeld op recent aangemaakte pagina’s voorkomen worden daardoor direct opgepakt. Dit geldt ook voor problemen die je krijgt als je overstapt naar een andere CMS of een nieuw thema installeert. Zelfs kleine websites krijgen te maken met deze technische problemen, terwijl dit al snel een grote daling in Google oplevert. Websites met maximaal 25.000 pagina’s kunnen voor €39,90 een betaald pakket afnemen waarbij de website op ieder moment gecrawld kan worden om problemen te vinden. Voor websites met 100.000 pagina’s is er nog een aanvullend pakket van €149,90 beschikbaar. Deze volumes zijn ook op te splitsen over verschillende websites, waardoor SEObility ook voor marketingbureau’s een handige tool is.

Naast het analyseren van de technische SEO zet je SEObility ook in om backlinks van jouw website of van concurrenten te monitoren, duplicate content op jouw website te onderscheppen en de posities bij belangrijke zoekwoorden in Google bij te houden. En daarmee is SEObility een uitstekende tool om alle belangrijke onderdelen van de website in de gaten te houden.

Voordelen van SEObility

  • Het is gratis voor websites tot 1.000 pagina’s (betaalde pakketten zijn 30 dagen gratis te proberen)
  • Analyseert de technische SEO beter dan andere tools
  • Biedt ook een rank checker voor belangrijke zoekwoorden
  • Geschikt voor SEO-beginners en -experts
  • Biedt direct oplossingen bij technische problemen op de website

Nadelen van SEObility

  • Het gratis pakket is al snel onvoldoende waardoor je moet overstappen naar een betaald pakket

CanIRank– vanaf $49

Als SEO’er ben je bij het vinden van nieuwe zoekwoorden maar met één ding bezig: uitzoeken of het wel realistisch is om op dit zoekwoord gevonden te worden. En daar komt de tool CanIRank goed bij te pas, want deze tool geeft betere voorspellingen dan andere tools. De meeste zoekwoordentools geven een relatief slechte schatting wanneer ze berekenen wat de kans is dat jouw website de concurrentie in Google zal verslaan. Maar de AI-algoritmes van CanIRank leggen alle data van andere SEO-tools naast elkaar, combineren dit met eigen data en kijken naar de SEO-status van jouw website. Op deze manier worden deze datapunten gecombineerd om een realistische inschatting te geven of jij je in dit stadium op een bepaald zoekwoord moet richten.

Waar andere tools kijken naar de mate van concurrentie bij een bepaalde zoekterm, kijkt CanIRank juist naar jouw eigen website én de concurrenten. Dit maakt het gemakkelijk om zoekwoorden te vinden waarbij jouw website in relatief korte tijd hogere posities kan winnen. Als jouw website weinig backlinks heeft of Google er nog weinig waarde aan hecht dan zijn hoge posities bij zoekwoorden al lastig. Maar dit wordt minder lastig wanneer jouw website al een goed linkprofiel heeft en voor Google is geoptimaliseerd. Daardoor zie je dat zoekwoorden die andere SEO-tools als ‘moeilijk’ beschouwen voor jouw website juist de score ‘makkelijk’ krijgen bij CanIRank.

De beste eigenschap van CanIRank is dat het de data van tools zoals SEMRush, Ahrefs, Moz, MajesticSEO en andere tools met elkaar combineert. Dit doet de tool door middel van API’s van deze tools. Je hoeft hier daarom geen apart abonnement bij deze tools voor af te nemen. Dit zit allemaal bij de prijs van CanIRank inbegrepen. Bovendien laat je met een druk op de knop SEO-campagnes door experts uitvoeren. Daar zitten extra kosten aan verbonden, maar je weet dan wel dat de kans groter is dat de campagnes succesvol worden uitgevoerd. Kleine websites hebben voldoende aan het pakket van $49/maand, maar de wat ervaren SEO’er heeft zeker het pakket van $79 per maand nodig om het maximale uit CanIRank te halen. Alle pakketten zijn eerst 7 dagen gratis te proberen. Bovendien is er ook een gratis pakket waarmee je al enkele inzichten voor jouw website krijgt. De limieten bij dit kosteloze pakket liggen erg laag maar geven wel alvast interessante verbeterpunten weer.

Voordelen van CanIRank

  • De enige tool die echt realistisch aangeeft hoe groot de kans is dat jij hoog in Google komt voor bepaalde termen
  • Gratis te gebruiken (en 7 dagen gratis proefperiode van betaalde pakketten)
  • Combineert de API’s en data van alle andere grote SEO-tools
  • Eenvoudig te gebruiken, binnen 5 minuten staat alles klaar

Nadelen van CanIRank

  • De rank checker is erg minimaal in vergelijking met de prijs
  • Het aanbod aan Nederlandse experts voor SEO-diensten is beperkt