Concurrentieanalyses uitvoeren met Ahrefs’ Site Explorer

Het analyseren van de concurrentie is voor SEO een effectieve manier om nieuwe kansen voor jouw eigen website te vinden. Vaak hebben jouw concurrenten al een groot deel van het pad voor jou klaargelegd, waarna jij alles zo veel mogelijk kunt kopiëren zonder de fouten te maken die zij al hebben gemaakt. En daar helpt Ahrefs ontzettend goed bij, want de tool heeft ontzettend veel data over de websites die jij in Google probeert te verslaan.

Er zijn verschillende manieren om de concurrenten binnen Ahrefs te analyseren. Dit doe je door middel van de Site Explorer, waarin je tientallen datapunten gebruikt die je van jouw concurrenten kunt kopiëren. Tenslotte is het zonde als je het wiel zelf opnieuw uitvindt terwijl de antwoorden voor goede posities in Google al voor het oprapen liggen. Combineer daarom jouw eigen SEO-campagnes met de campagnes die jouw concurrenten al hebben uitgevoerd om snel hogere posities in Google te veroveren.

Concurrenten analyseren op site-wide niveau

Allereerst begin je met het analyseren van concurrenten op een site-wide niveau. Dit houdt in dat je de volledige website analyseert. Hoeveel backlinks heeft de website? Wat is het gemiddelde maandelijkse organische verkeer? En zetten zij bijvoorbeeld ook Google-advertenties in om meer verkeer naar de website te trekken?

Bij Ahrefs hoef je alleen een domeinnaam van de concurrent in te vullen. Vervolgens krijg je een overzicht van de belangrijkste datapunten die je nodig hebt om de concurrent goed in te schatten. Als voorbeeld nemen we hierbij Coolblue.

Je ziet direct belangrijke metrics omtrent de website. Zo hebben zij bijna 16 miljoen backlinks, ranken zij op meer dan een miljoen zoekwoorden en hebben zij maandelijks gemiddeld 4 miljoen bezoekers die via SEO op de website komen. Coolblue richt zich tenslotte op een grote markt. Maar ook voor kleinere concurrenten is dit een interessante tactiek. Het wordt vooral interessant wanneer je dieper op de verschillende datapunten ingaat.

Zoekwoorden van concurrenten analyseren

Binnen Ahrefs’ Site Explorer zie je binnen enkele minuten de belangrijkste zoekwoorden waar de concurrent hoog in Google staat. Dit doe je via de ‘Organic Keywords’ pagina (deze bereik je via de menubalk aan de linkerkant van de overzichtspagina). Het is noodzakelijk om enkele filters bovenaan de pagina te activeren, zodat je een beter overzicht van de juiste zoekwoorden krijgt. Filter onder andere op maandelijks zoekvolume, KD (= keyword difficulty, of hoe moeilijk het is om hier hoog in Google te komen), de merknaam van de website zelf en rangschik vervolgens op het geschatte maandelijkse verkeer.

Per zoekwoord analyseer je hoe goed er in Google gescoord is in de afgelopen 6 maanden. Op deze manier achterhaal je trends waar de website in de de afgelopen maanden op heeft ingespeeld. Dit is een goede manier om uit te zoeken waar de focus van de concurrent de afgelopen maanden lag, zodat jij zelf ook op deze trends inspeelt.

Advertenties van concurrenten analyseren

Dan is er nog een andere krachtige feature van Ahrefs’ Site Explorer die iedere SEO’er moet inzetten: ‘Paid Search’. Met deze feature heb je een overzicht van alle zoekwoorden die de concurrent gebruikt in hun advertenties. Het kost veel geld om te concurreren binnen de betaalde zoekresultaten. Soms is het daarom beter om juist harder te focussen op het optimaliseren van dit zoekwoord op jouw eigen website, zodat je hier meer organisch verkeer mee verkrijgt. Hier is bijvoorbeeld een overzicht van alle 18,000+ zoekwoorden waar Coolblue op adverteert:

En daar stopt het nog niet bij. Want voor ieder zoekwoord waar betaald op wordt geadverteerd is ook data beschikbaar met betrekking tot de titel, omschrijving en landingspagina’s die het meest worden gebruikt. De concurrenten hebben al langere tijd hun best gedaan om deze factoren zo veel mogelijk te optimaliseren en veel geld geïnvesteerd. Dankzij hun investering wordt het voor jou gemakkelijker om direct meer al de juiste factoren te vervullen, zonder dat jij net zo veel geld hoeft te investeren.