Ahrefs is een fantastische database voor SEO waarin je alles terugvindt dat met backlinks te maken heeft. Het heeft een gigantische verzameling met biljoenen backlinks waar je jouw eigen SEO-campagnes flink mee verbetert. Je krijgt inzicht in wat er op dit moment voor jouw eigen website gebeurt, maar ook bij de websites van jouw concurrenten. Dit biedt de mogelijkheid om veel beter op de benodigdheden voor hogere posities in Google in te spelen. En daar komt de Site Explorer van Ahrefs goed van pas, want het heeft alles in huis om zowel jouw eigen backlinkprofiel te analyseren, inzicht te krijgen in profielen van jouw concurrentie, maar ook voor het vinden van nieuwe websites om backlinks op te verkrijgen.

Jouw eigen backlinks analyseren
Om jouw eigen backlinks in kaart te brengen met de Site Explorer, ga je eerst naar het dashboard van Ahrefs. Vanuit het dashboard klik je bovenin op ‘Site Explorer’. Op de volgende pagina vul jij jouw eigen domeinnaam in, eventueel met een subdomein ervoor of tekst na de algemene link om links naar specifieke pagina’s te vinden. Druk vervolgens op enter en je ziet het volgende overzicht voor jouw website:
Ga nu naar het menu aan de linkerkant, waar je onder andere ‘backlinks’ ziet staan. Daaronder staan drie verschillende termen:
- New (dit zijn recentelijk toegevoegde links van de afgelopen weken)
- Lost (dit zijn backlinks die inmiddels niet meer bestaan)
- Broken (dit zijn bestaande backlinks die verwijzen naar een pagina die niet meer bestaat)
Maar om direct een goed overzicht te krijgen van alle bestaande backlinks, klik je op de link ‘Backlinks’. Op deze pagina heb je een volledig overzicht van alle backlinks richting jouw website die je filtert op basis van 40 verschillende factoren.
Via de dropdown-menu’s maak je onder andere onderscheid tussen links die als ‘dofollow’ of ‘nofollow’ zijn aangegeven. Je ziet ook in welke taal het desbetreffende domein gebruikt wordt (dit is handig om SPAM-links te identificeren die je vervolgens in Google Search Console kunt aanmerken als ‘spam’). Een andere factor is de verkeersfilter. Daarmee filter je op hoeveel verkeer een bepaalde pagina die naar jouw website linkt per maand krijgt.
In deze filters geef je ook een zoekwoord aan dat in de link moet staan, om zo uit te zoeken waar links met bepaalde anchorteksten vandaan komen. Dit is een goede manier om links te identificeren die nu nog geen anchor hebben en waarbij je eventueel contact op kunt nemen met deze website zodat er toch nog een anchortekst aan de link wordt toegevoegd.
Dit is bijvoorbeeld een overzicht van alle links naar Apple.com waarin het woord ‘iPhone’ als anchortekst is gebruikt
Je downloadt, zowel met filters als zonder filters, direct vanuit dit dashboard (afhankelijk van jouw dagelijkse limiet binnen Ahrefs is het mogelijk om alle backlinks in één bestand te downloaden). Dit is handig om zelf aanvullende analyses op de data uit te voeren, zoals backlinks vanaf pagina’s met een bepaalde minimale SEO-score, op basis van de datum dat de link verkregen is, of om bijvoorbeeld te berekenen hoeveel procent van de backlinks een bepaald woord als anchortekst heeft.

Backlinks van concurrenten vinden
Net als het analyseren van jouw eigen backlinks, is het ontzettend belangrijk om de backlinks van jouw concurrenten te analyseren. Tenslotte is de kans groot dat jij dezelfde backlinks als hen kunt bemachtigen als jij achter dezelfde websites aangaat. En dat helpt ook voor jouw website weer om hogere posities in Google te krijgen.
Binnen Ahrefs werkt dit net zoals het analyseren van jouw eigen backlinks. Je voert de domeinnaam in, eventueel met subdomein of een specifieke pagina, en krijgt vervolgens een overzicht van alle links die hiernaar verwijzen.
Doordat je alle backlinks in een overzicht hebt, wordt het gemakkelijker om inschattingen te maken met betrekking tot de moeite die nodig is om bepaalde concurrenten te verslaan. Als je ziet dat zij ontzettend veel backlinks hebben waar hoge SEO-scores aan vasthangen (zoals links vanaf nu.nl, Wikipedia, Telegraaf.nl, etc.) dan heb je een flink budget nodig om deze concurrent te verslaan. In zulke gevallen zul je, indien je het budget niet hebt, je eerst op andere zoekwoorden richten waar de concurrent nog niet actief is of waar de huidige concurrentie geen backlinks met waardevolle SEO-scores heeft.
Voor het analyseren van deze backlinks gebruik je dezelfde filters die je ook voor jouw eigen backlinkprofiel gebruikt. Het is slim om te kijken naar de backlinks die recentelijk door jouw concurrenten verkregen zijn. Dit geeft inzicht in de soort SEO-campagnes die zij op dit moment draaien. Het kan verschillen van het starten van affiliate-campagnes, tot het lanceren van een PR-campagne. Maar ook de historische backlinks van concurrenten zijn interessant, want je weet exact wat je kunt doen om zelf weer nieuwe sterke backlinks aan het profiel van jouw website toe te voegen.

Nieuwe kansen voor backlinks vinden
Want dan komen we bij het belangrijkste onderdeel waar Ahrefs jou als SEO’er fantastisch mee helpt: het vinden van nieuwe plekken om backlinks te krijgen. Dat kan via de Ahrefs-database op verschillende manieren.
Analyseer de nieuwste backlinks van concurrenten
Dat doe je via Ahrefs door jouw concurrent in de Site Explorer te analyseren. Aan de linkerkant zie je onder ‘Backlinks’ een link naar ‘New’
. Je krijgt hiermee een overzicht van alle nieuwe backlinks die jouw concurrent per dag heeft gekregen, en creëert zo in één overzicht alle backlinks die sinds hun vorige SEO-campagne zijn aangemaakt.
Benader deze websites ook om hier een link te krijgen. Je kunt dit op een site-wide niveau doen, maar ook specifiek voor bepaalde landingspagina’s.
Analyseer de meest gelinkte pagina op de website van concurrenten
Content is nog steeds koning binnen de wereld van SEO. En jouw concurrenten zijn al actief bezig om goede landingspagina’s te publiceren. Daar wordt door andere websites weer naar verwezen. Je vindt de meest gelinkte pagina’s op deze websites via Ahrefs.
Ga hiervoor wederom naar de linkerbalk met links en klik op ‘Best by links’ onder ‘Pages’. Op deze pagina zie je een overzicht van alle pagina’s op de website met de meeste links.
Vind de bestscorende content van concurrenten
Naast links vanaf andere websites zijn social shares nog steeds een belangrijk signaal voor Google. Binnen Ahrefs kun je de bestscorende content vinden op basis van zowel backlinks als het aantal keer dat pagina’s op social media zijn gedeeld. Hiervoor klik je op ‘Top Content’ onder ‘Pages’ (net als bij de vorige stap). Deze data download je vervolgens met een druk op de knop, zodat je in één keer spreadsheets aan interessante data over wat er op social media scoort hebt.