Ahrefs Review

Ahrefs is een SEO tool waar je een gigantische database aan data mee vindt voor backlinks, keywords en Google-posities. Met meer dan 3 biljoen datapunten is het de ideale tool voor zowel beginnende als ervaren SEO’ers. Ahrefs biedt een breed assortiment aan verschillende SEO-tools waarmee je gemakkelijk onderzoekt op welke zoekwoorden jij je moet richten, waar jouw nieuwe backlinks vandaan komen, maar ook hoe goed jouw concurrenten het op dit moment in Google doen.

Als je serieus aan de slag wilt gaan met het verhogen van jouw verkeer via Google met hogere posities op de juiste zoekwoorden dan is Ahrefs een fantastische oplossing. En met de maandelijks prijs van $99 heb je een uitstekende deal. Je neemt niet langer individuele tools af om je posities in Google bij te houden, e-mails te ontvangen wanneer iemand over jouw website praat, long tail zoekwoorden te vinden en kansen om nieuwe backlinks te verkrijgen. Bij Ahrefs krijg je dit allemaal in één pakket en dat maakt het een fantastisch platform voor iedere serieuze marketeer die met SEO aan de slag gaat.

Waarom kies je voor Ahrefs?

SEO’ers die graag op de hoogte zijn van alle ontwikkelingen binnen hun eigen markt in Google moeten Ahrefs aan hun assortiment aan tools toevoegen. Je draait in een handomdraai backlink-profielen van concurrenten uit, zodat je kunt zien waar jij ook zelf backlinks kunt krijgen. En je krijgt daarmee ook direct een overzicht van de bestscorende pagina’s binnen jouw markt. Zo weet je precies waar jouw doelgroep nu al naar op zoek is, zodat je dat feilloos overneemt en omzet naar een nog betere pagina.

Zoekwoordonderzoek is nog steeds een essentieel onderdeel van SEO. Maar Google maakt het steeds lastiger om exacte zoekvolumes te achterhalen. Bij Ahrefs krijg je een accuraat beeld van de maandelijkse zoekopdrachten, zodat je een sterkere focus op de meest waardevolle zoekwoorden hebt. Het verkrijgen van organisch verkeer vanuit Google wordt op deze manier gemakkelijker, want je weet wat jouw doelgroep nodig heeft en hoe jij daar de ideale content bij produceert.

Als je nu moeite hebt met het vinden van nieuwe kansen om hoger in Google te scoren dan heb je met Ahrefs exact de missende link. Het samenstellen van een goede SEO-campagne kost je met de tools van Ahrefs slechts enkele uren, terwijl je hier normaal gesproken een paar dagen mee bezig kan zijn. Het analyseren van concurrenten via Ahrefs geeft onder andere aan waar jij jouw campagnes op dit moment op moet richten. Op deze manier heb je beter in zicht welke verschillende stappen je moet zetten om jouw website beter te optimaliseren dan de concurrentie, zodat jouw website ook daadwerkelijk boven deze concurrenten uitstijgt.

Daarbij heeft Ahrefs een gigantische bibliotheek aan video’s waarmee je op de hoogte blijft van de laatste ontwikkelingen op het gebied van SEO. Daar vind je ook handige video’s waarmee je snel kunt leren hoe je bepaalde SEO-strategieën zo efficiënt mogelijk uitvoert binnen Ahrefs. Daarom heeft Ahrefs alles in huis om te zorgen dat jij actief aan jouw Google-posities werkt en op deze manier meer organisch verkeer aantrekt.

7 use cases voor Ahrefs

Met Ahrefs zijn er allerlei waardevolle toepassingen die helpen om hogere posities in Google te verkrijgen. Met tientallen verschillende mogelijkheden ontdek je een hele nieuwe wereld van efficiënte SEO-strategieën. Hieronder leggen we uit wat je allemaal met Ahrefs doet en hoe dit bijdraagt aan het verhogen van jouw organische verkeer.

Nieuwe backlink-kansen ontdekken via Site Explorer

Backlinks hebben nog steeds een grote invloed op de posities in Google, ondanks het feit dat Google aangeeft dat het niet een heel erg grote impact heeft. Iedere SEO’er weet dat een goed backlinkprofiel bijdraagt aan betere posities in de zoekmachine. Om nieuwe backlink-kansen te ontdekken dien je vaak hele spreadsheets met data te analyseren, waar je vaak al snel dagen mee bezig bent. Bij Ahrefs krijg je binnen enkele minuten een volledig overzicht van alle backlinks naar een bepaalde pagina of website.

En dat helpt om deze kansen zelf te benutten. Denk bijvoorbeeld aan het vinden van alle dofollow-links naar andere websites in jouw markt. Deze data zet je in om zelf contact op te nemen met deze websites. Je ziet per verwijzende link onder andere de kwaliteit van de website, maar ook de pagina waar de link is geplaatst. Data omtrent backlinks is waardevol omdat deze direct ingezet kan worden. Je maakt bijvoorbeeld een lijst met alle websites waar jouw concurrenten een gastblog hebben geplaatst, waarna je zelf contact opneemt met deze websites om ook een gastblog te plaatsen.

Nieuwe zoekwoorden vinden via de Keyword Explorer

Zoekwoordonderzoek is vandaag de dag via de tools van Google vrijwel onmogelijk. Daarom spelen de tools van Ahrefs hier zo goed op in. Dankzij de database van Ahrefs kun je afhankelijk van jouw markt honderden of zelfs duizenden zoekwoorden vinden. En die verwerk je direct in de content op jouw website, zodat je zichtbaar bent bij meer zoekwoorden.

Het liefst heb je een lijst met zoekwoorden die netjes bij elkaar geclusterd zijn zodat je precies weet op welke pagina je welke zoekwoorden gebruikt. Dat maakt het proces van long tail zoekwoorden efficiënter, zodat je daar ook meer organisch verkeer mee genereert. Je combineert bijvoorbeeld meerdere long tail zoekwoorden met laag zoekvolume om zo toch nog pagina’s met relatief veel organisch verkeer te creëren.

De zoekvolumes binnen Ahrefs zijn zeer accuraat. Daarbij geven zij ook aan hoeveel verkeer je als eerste of tweede plek bijvoorbeeld kunt verwachten. Daarin nemen ze onder andere mee dat Google ook andere elementen, zoals snippets, afbeeldingen of video’s, boven de organische zoekresultaten laat zien.

Jouw concurrenten analyseren via Site Explorer

Als SEO’er ben je altijd bezig met het verslaan van jouw concurrenten. En daar helpt Ahrefs bij. Je ziet binnen Ahrefs exact waar jij concurrenten op dit moment mee bezig zijn, wat zij de afgelopen maanden hebben gedaan, en hoe dit heeft bijgedragen aan de groei van hun zoekverkeer. Dit kun je zeer nauwkeurig op basis van specifieke pagina’s, zoekwoorden of op de site in het algemeen zien. Dit is ideaal om een stappenplan te creëren zodat jij net als jouw concurrenten hoge posities op belangrijke zoekwoorden verkrijgt.

Vooral op het gebied van backlinks is Ahrefs interessant. Doordat zij een gigantische database aan data hebben, is het vinden van de backlinks van concurrenten een fluitje van een cent. Je gebruikt deze data om nieuwe backlinks te krijgen, maar ook om direct te zien welke backlinks een significante invloed hadden op het stijgen in Google.

Een laatste factor is het inzien van de Google Adwords-advertenties die jouw concurrentie op dit moment gebruikt. Dit helpt om nieuwe titels en omschrijvingen te ontdekken die jouw concurrenten al getest hebben, zodat jij weet welke woorden jij in jouw eigen advertenties of metaomschrijving dient te gebruiken om de juiste bezoekers naar de website te trekken.

Backlinks naar jouw website vinden via de Site Explorer

Backlinks hebben een sterke invloed op hoe goed jouw website scoort in Google. Verwijzingen vanaf waardevolle websites tonen Google dat de informatie op jouw website waardevol is - tenslotte verwijst iemand naar specifieke pagina’s. Het is belangrijk om te weten welke websites op dit moment naar jouw website verwijzen, want met deze informatie ga je op zoek naar soortgelijke websites die ook naar jou verwijzen.

Het vinden van backlinks naar jouw website is binnen Ahrefs slechts een paar seconden werk. Via het dashboard binnen Ahrefs vul je de URL van jouw website in. Vervolgens krijg je een overzicht van alle statistieken van jouw website. Van daaruit klik je op ‘Backlinks’ en zie je alle links naar jouw website in een tabel staan.

Deze informatie kan direct via Ahrefs worden gedownload, bijvoorbeeld als spreadsheet of PDF. Dit is handige informatie om te hebben, want je weet waar jouw kracht binnen de externe SEO voor jouw website vandaan komt.

Onder de knop ‘Backlinks’ vind je ook de knop ‘New’, hier staan alle nieuwe backlinks naar jouw website op een rij. Zo weet je wanneer nieuwe backlinks die jij voor jouw website hebt verkregen zijn geïndexeerd. Vaak lopen de crawlers van Ahrefs en Google gelijk, dus de data die jij in Ahrefs ziet zal ook de data zijn die Google meeneemt bij het rangschikken van websites voor bepaalde zoekwoorden.

Dan is er nog een knopje ‘Lost’, waar je de backlinks vindt die niet langer bestaan. Dit gebruik je om uit te zoeken wat er mis is gegaan en om te proberen deze links weer terug te krijgen.

Voor iedere backlink is aangegeven welke ankertekst (anchor text) er voor de link is gebruikt. Het hebben van de juiste ankerteksten voor hyperlinks is nog steeds van invloed op de ranking van jouw website op de gewenste zoekwoorden, dus dit is een handige tool om hier actiever op in te spelen.

De beste content ontdekken via Content Explorer

Naast het zelf aanmaken van backlinks is het belangrijk dat je content publiceert waar mensen daadwerkelijk naar gaan verwijzen vanaf hun eigen website. En content die ook op social media ontzettend goed scoort. Daar komt de Content Explorer van Ahrefs van pas. Dit is een gigantische zoekmachine waarmee je content vindt die het op dit moment erg goed binnen de doelgroep doet.

Je vult een zoekwoord in zoals ‘SEO’ en krijgt direct een overzicht van de artikelen met het aantal social shares, maar ook het aantal backlinks. Dit is een uitstekende manier om te ontdekken wat er in jouw eigen doelgroep speelt. Hoe meer social shares en backlinks een artikel krijgt, hoe groter de kans dat jij dit ook krijgt als jij een nog beter artikel schrijft. Per pagina zie je ook het aantal woorden dat op de pagina is gebruikt, zodat je een goede inschatting kunt maken of het op dit moment mogelijk is om de concurrentie te verslaan.

SEO-problemen op jouw website vinden via Site Audit

Het regelmatig runnen van een crawler op jouw website is essentieel om eventuele SEO-problemen te vinden. Door deze problemen worden jouw posities in Google beïnvloed. Het loont om zo snel mogelijk op de hoogte te zijn van problemen die voor minder organisch verkeer zorgen. Door middel van de Site Audit krijg je inzicht in veranderingen die jij op de website moet maken om in te spelen op de juiste elementen die Google bij de rankings meeneemt.

De site audit kijkt onder andere naar hoe goed jouw website scoort tegenover concurrenten. Bijvoorbeeld op basis van de gemiddelde laadtijd van pagina’s op jouw website. Daarbij worden bepaalde dode links op de website gefilterd, zodat je deze kunt verwijderen. Er wordt ook gekeken naar de indexatie van nieuwe pagina’s op jouw website. Hoe eerder een pagina is geïndexeerd, hoe groter de kans dat je hier zo snel mogelijk organisch verkeer mee aantrekt.

Je kunt eenmalige crawls instellen via de Site Audit, waarbij je alle problemen van dat moment op een rijtje krijgt. Het is ook slim om een periodieke Site Audit te laten uitvoeren. Doe dit één keer per week of per maand. Zo kun je zo snel mogelijk eventuele problemen oplossen.

Posities in Google bijhouden via Rank Tracker

En dan hebben we nog de feature waar je als SEO’er echt niet zonder kunt: de Rank Tracker. Hiermee houd je exact bij hoe posities in Google door de maanden heen veranderen. Het is de ideale manier om te zien hoe bepaalde veranderingen die jij op de website maakt invloed hebben op jouw Google-posities. En dat geldt ook voor externe SEO-campagnes, waarbij je bijvoorbeeld zelf links laat aanmaken door middel van gastbloggen of via PR-campagnes voor meer backlinks zorgt.

Bij Ahrefs houd je met het laagste pakket (Lite) al 500 zoekwoorden bij. Dat is ideaal voor de basiswebsite waarbij je ruim 100 primaire zoektermen hebt en enkele honderden secundaire zoekwoorden (zoals long tail zoekwoorden). Het volgende pakket (Pro) geeft toegang tot 1,500 verschillende zoekwoorden. Doordat de data meerdere keren per dag wordt geüpdatet, heb je altijd een goed overzicht van de huidige posities in Google. Dit geeft betere inzichten dan de posities in Google Search Console. De data wordt daarnaast opgeslagen, zodat je over langere periodes ziet hoe jouw SEO-campagnes helpen bij een hogere positie in Google.

Aanmeldproces bij Ahrefs

Bij Ahrefs maak je gebruik van een kortlopende trialperiode voor slechts $7 (dit is exclusief BTW). Voor dit bedrag heb je toegang tot alle features van Ahrefs. Tijdens deze periode kun je eventueel voor het Pro-pakket kiezen, dat is wat groter dan het Lite-pakket. Je krijgt dan toegang tot hogere limieten, zodat je software wat beter kunt uitproberen. Zorg wel dat je binnen 7 dagen een downgrade doet naar het Lite-pakket, omdat je anders twee keer zo veel per maand moet betalen zodra de trialperiode verlopen is.

Om je aan te melden voor Ahrefs ga je naar de hoofdpagina van de website. Vervolgens klik je op de grote oranje knop ‘Start a 7-day trial for $7’.

Daar kies je een van de twee pakketten. Zoals aangegeven, zijn de kosten voor de trial van beide pakketten even duur. Het is daarom slim om het duurste pakket te kiezen zolang je een proefperiode hebt. Vul jouw e-mailadres in en ga akkoord met de voorwaarden van Ahrefs.

Hierna word je doorgestuurd naar de betaalpagina, waar jij jouw betaalgegevens moet invullen. Je moet ook alle bedrijfsgegevens of persoonlijke gegevens invullen om een account aan te maken.

Nadat je akkoord bent gegaan met de voorwaarden en alles hebt ingevuld, kom je in het eerste overzicht van Ahrefs. Je dient eerst nog een paar kleine stappen te ondernemen voordat je bij het dashboard komt. Dit is onderdeel van het ‘onboarding’-proces van Ahrefs. Korte tip: dit proces kun je eventueel overslaan door direct naar ahrefs.com/dashboard te gaan in jouw browser. Toch is het aan te raden om alvast een project toe te voegen.

Dit doe je door op deze stap jouw website in te vullen:

Verifieer je jouw domein door iets aan jouw DNS toe te voegen, een stukje HTML op jouw website te plaatsen of een aparte HTML-file te uploaden. Deze stap is optioneel.

Daarna geef je aan hoe vaak jij wilt dat Ahrefs een Site Audit uitvoert (dit kun je altijd later nog veranderen).

Bij de volgende stap geef je aan welke zoekwoorden jij wilt dat Ahrefs voor jou gaat bijhouden. Het is mogelijk op een later moment nog meer zoektermen toe te voegen.

In de laatste stap geef je aan welke concurrenten je ook aan jouw project wilt toevoegen, zodat je daar snel data van krijgt.

Nadat je deze stap hebt doorlopen, kom je in het dashboard terecht. Vanuit het dashboard klik je door naar alle features van Ahrefs, zoals de Keyword Explorer, Site Audit, Content Explorer, Rank Tracker en alle andere tools van Ahrefs. Daarbij vind je ook links naar de Ahrefs API, die jij in jouw eigen tools implementeert om zo rechtstreeks up-to-date data in jouw eigen omgeving te krijgen.

Prijs + Betaalmethodes bij Ahrefs

Bij Ahrefs betaal je met Creditcard of Paypal. Andere betaalmethodes, zoals iDeal of Mollie, zijn hiervoor op dit moment niet beschikbaar. Ahrefs accepteert vrijwel iedere creditcard:

  • Visa
  • MasterCard
  • American Express
  • JCB
  • UnionPay
  • Discover

Paypal is ook mogelijk - je kunt dit rechtstreeks via jouw eigen normale bankrekening gebruiken indien je hebt ingesteld dat Paypal met jouw bankrekening is gekoppeld. Indien je dat nog niet hebt gedaan, dan dien je zelf tegoed op jouw Paypal-account te hebben om het abonnement van Ahrefs af te rekenen.

De betalingen worden via FastSpring uitgevoerd, een online betaaltool die zorgt dat alle betalingen op een veilige manier worden uitgevoerd.